Patrick Wessels 23 november 2020

Zo bereik je de media met het schrijven van webteksten

Wat is het schrijven van webteksten waard als je daarmee niet de wereld om je heen bereikt? Of je nu schrijft voor SEO, om een specifieke klantgroep te bereiken of om het nieuws te halen: het is (gericht) bereik waarmee je waarde creëert. En heb jij het doel om jouw boodschap zo breed mogelijk in de media te krijgen? Dat vraagt om een doelgerichte aanpak. En om het juiste kanaal, waarmee je jezelf als het ware beschikbaar maakt voor journalisten, redacteuren en verslaggevers die een verhaal willen maken.

Bovendien gaat zo’n tekst voor de media hand in hand met SEO. Sterker nog, als je de SEO goed voor elkaar hebt is de kans een stuk groter dat redacties je weten te vinden.

Dus ga je webteksten schrijven? Vanuit mijn andere rol als Consumentenpsycholoog leg ik je graag uit hoe dat werkt, omdat het de ingrediënten van mijn belangrijkste publiciteitskanaal zijn. Met de blogs die ik schrijf creëer ik m’n eigen bereik, tot aan diverse journalisten en redacties aan toe die op zoek zijn naar een expert om antwoord te geven op hun vragen.

HARO: Help a Reporter Out

En vind je de uitdaging nog wat te groot om daar helemaal zelf aan te beginnen? Het internationale Help a Reporter Out is een populair initiatief waar je jezelf bij kunt aansluiten. Als expert heb je er de mogelijkheid om aan te geven welke kennis je hebt en waar je graag over spreekt. Journalisten hebben er aan de andere kant een handige database met beschikbare namen aan.

Denk zoveel mogelijk als een journalist en optimaliseer jouw content voor de (precieze) zoekopdrachten die er zouden kunnen volgen. Je kunt bijvoorbeeld schrijven zoals voor de Featured Snippets, waarvoor ik al eens 3 soorten vragen op een rij zette om hoger te scoren.

In Nederland probeert het ANP iets vergelijkbaars op te zetten. Afgelopen zomer werd Expert Support geïntroduceerd. Ook daar heb je de mogelijkheid om ‘de Nederlandse media te bereiken met je verhaal’. Of dat goed werkt weet ik overigens niet, omdat ik eigenwijs genoeg ben om het lekker op eigen houtje te willen doen.

Aan de slag met SEO

En hoe doe je dat, als je er ondertussen voor wilt zorgen dat je het schrijven van webteksten combineert met zowel aandacht in de media als een betere vindbaarheid (SEO)? Het is vrij simpel:

  • Denk als een journalist
  • Bepaal de zoektermen
  • Optimaliseer jouw content

Stel dat je een journalist zou zijn in jouw vakgebied of branche. Hoe zou je dan op zoek gaan naar een expert? Of welke vragen zou je stellen als je een onderwerp gaat maken?

Tip: probeer zo informatief en inhoudelijk sterk te schrijven. Pas op met jargon, dus probeer het laagdrempelig uit te leggen en gebruik het contact met journalisten om meer de diepte in te gaan als dat wordt gevraagd.

Het moeilijkste is de vertaalslag van de vragen en insteek van journalisten naar concrete zoektermen. Je kunt eventueel een zoekwoordenonderzoek (laten) doen om erachter te komen waar naar wordt gezocht. Toch is dat in dit geval lastig, omdat je maar één journalist met één zoekopdracht nodig hebt om de media te halen. De zoekvolumes zijn daardoor zeer laag, waardoor je geschikte termen makkelijk over het hoofd zou zien.

Denk zoveel mogelijk als een journalist en optimaliseer jouw content voor de (precieze) zoekopdrachten die er zouden kunnen volgen. Je kunt bijvoorbeeld schrijven zoals voor de Featured Snippets, waarvoor ik al eens 3 soorten vragen op een rij zette om hoger te scoren. De methode lijkt op die om te optimaliseren voor de media, dus de kans is groot dat je daarmee een heel eind komt.

Schrijf nieuwswaardige content

Wil je binnen dit type artikelen aan de slag met het schrijven van webteksten om de media te halen? Dan is het bovendien verstandig om steeds een aantal voorwaarden af te vinken:

  • Op tijd

    Is datgene wat je beschrijft op dit moment relevant? Voorkom dat het net achter de rug is of nog even voor ons ligt. Zodra je het publiceert moet het relevant zijn.
    
Tip: gebruik je de webteksten die je schrijft (ook) voor SEO? Publiceer dan liever iets te vroeg dan net te laat. Google heeft dan de tijd om het alvast te indexeren.
  • In de buurt

    Waar gebeurt het? Richt je op wat er om je heen speelt, dus bij jou in de omgeving en niet aan precies de andere kant van de wereld.
  • Van belang
    Hoe beïnvloedt of raakt het anderen? En hoeveel anderen hebben ermee te maken? Zorg dat het relevant en van belang is wat je beschrijft.
  • Goed bekend

    Weten anderen waar jij het over hebt of wat er speelt? Zonder bekendheid is het lastig om er een medium voor te vinden.
  • Iets nieuws

    Heeft de gebeurtenis zich nog niet eerder voorgedaan? Of nog niet in deze vorm? Belangrijk om het nieuwswaardig te maken.
  • Een trend
    Is er sprake van een trend of merk je dat het steeds vaker voorkomt binnen een bepaald patroon? Geweldige eigenschappen voor een nieuwswaardig stuk.

Als jouw webteksten voldoen aan de bovenstaande voorwaarden is de kans groot dat ze nieuwswaardig zijn. Gebruik ze om persberichten te schrijven en om blogs te creëren die journalisten, redacties en de rest van de media aanspreken.

Schrijven van webteksten uitbesteden: SEO tekstschrijver

Wil je het schrijven van webteksten liever overlaten aan de professional, maar weet je precies waar het over zou moeten gaan? Of kun je ook daar wel wat hulp bij gebruiken? Ik ben jouw SEO tekstschrijver en eventueel ook consumentenpsycholoog, dus ben je er graag mee van dienst. Neem contact op, dan vertel ik je graag meer.