Goede SEO teksten schrijven: hoe ga je om met spelfouten?
Hoe kun je goede SEO teksten schrijven als jouw klanten verkeerd naar je producten zoeken? Of anders gesteld, hoe ga je om met spelfouten in zoekopdrachten, waarvoor jij de website zou willen optimaliseren?
Ik werk bijvoorbeeld regelmatig voor websites die auto’s verkopen, financieringen aanbieden en het onderhoud van specifieke merken doen. Dat doen ze voor nieuwe auto’s, net als voor tweedehands modellen. Voor occasions dus, of was het ocassions? Of occassions?
Het is een lastig woord, al weet ik als tekstschrijver natuurlijk dat je het als ‘occasions’ spelt. En toch is dat niet voldoende, als me gevraagd wordt SEO teksten te schrijven. Wil je tot in de puntjes en voor iedere variatie optimaliseren? Dan kun je ervoor kiezen om dat zelfs inclusief een spelfout te doen.
Kwalitatief goede teksten
Een tekstschrijver wordt er niet blij van om spelfouten te verwerken in teksten, ook niet als dat de zoekmachineoptimalisatie helpt. Bovendien blijkt uit iedere analyse dat het vooral belangrijk is om kwalitatief sterke teksten te schrijven.
Dus hoe ga je om met spelfouten? Als je goede SEO teksten wilt schrijven lijkt het me niet verstandig om daar bewust fouten in te verwerken. Zorg er in plaats daarvan voor dat je de teksten goed schrijft, waarna je de zoekmachine het herstelwerk laat doen.
Het is bijvoorbeeld ‘occasionaanbod’ en niet ‘occasion aanbod’. Toch wordt er naar dat eerste niet in Google gezocht, en naar dat tweede wel.
Zoek je naar [occassion]? Dan zal Google dit automatisch herstellen naar [occasion]. Op die manier zoek je naar de juiste spelling, zelfs als je het zelf verkeert intypt. Dat betekent dus dat je als website maar beter ‘occasion’ kunt schrijven, omdat Google daar uiteindelijk de zoekresultaten voor laat zien.
Nu de algoritmen steeds beter worden en zowel Google als andere zoekmachines begrijpen wat iemand echt zoekt zijn spelfouten een no-go. Ze zouden zelfs schadelijk kunnen zijn voor de vindbaarheid, als zoekmachines uiteindelijk uitvinden dat je bewust fouten maakt om beter te ranken. Het is belangrijk om kwalitatief sterke teksten te schrijven en bezoekers de beste informatie aan te bieden. Daar passen (bewuste) spelfouten wat mij betreft niet bij.
De Engelse ziekte
Toch is er misschien sprake van een uitzondering. We hebben in Nederland een beetje last van de Engelse ziekte. Als het om taal gaat dan. Omdat we de specifieke neiging hebben woorden los van elkaar te schrijven die eigenlijk aan elkaar horen.
Het is bijvoorbeeld ‘occasionaanbod’ en niet ‘occasion aanbod’. Toch wordt er naar dat eerste niet in Google gezocht, en naar dat tweede wel. Het komt veel voor, en kan je focus op goede SEO teksten daarmee behoorlijk in de war schoppen.
Want, ziet Google het altijd als een synoniem of zelfs als een fout? En zal de zoekmachine het herstellen als iemand ernaar zoekt? De zoekresultaten voor het woord aan elkaar (in de juiste spelling) en de woorden los (in de foute spelling) kunnen helaas verschillend zijn. En dat is het belangrijkste teken aan de wand dat je voor de verkeerde schrijfwijze moet optimaliseren, als je daarmee goed gevonden wilt worden.
Tip: zelf testen of Google een term aan elkaar of los als synoniemen ziet? Google naar allebei. En check of de (organische) zoekresultaten precies overeenkomen. Is de volgorde van de zoekresultaten anders of komen er andere resultaten in voor? Google ziet het niet als synoniemen, dus zelfs als je goede SEO teksten wilt schrijven zal je de spelfout moeten gebruiken.
Goede SEO teksten schrijven: aan de slag
Wil je goede SEO teksten laten schrijven of ben je benieuwd hoe ik er als SEO tekstschrijver mee omga als de zoekresultaten spelfouten laten zien? Soms ontkom je er niet aan, terwijl de zoekmachines het in andere gevallen netjes voor je oplossen. Ik help je graag te analyseren wat er in jouw situatie aan de hand is, en hoe we dat het best kunnen oplossen. Neem contact met me op, dan vertel ik je graag meer.