SEO tekstschrijver gezocht: wat is de zoekintentie van gebruikers [+download]?
SEO tekstschrijver gezocht om de zoekintentie van gebruikers te achterhalen? Een belangrijke stap, voordat je gaat (of laat) schrijven. Om goed te begrijpen wat de potentiële bezoeker van je wil. Om in het overzicht met zoekresultaten in Google (op de Search Engine Result Page, SERP) precies aan te bieden waar die gebruiker naar op zoek is.
Het is belangrijke toegevoegde waarde die een SEO tekstschrijver kan bieden, bijvoorbeeld tijdens een zoekwoordenonderzoek. Om de intentie bij zoekopdrachten te bepalen, zodat je de meest interessante, relevante en waardevolle zoektermen selecteert en daar de juiste content voor ontwikkelt.
Type zoekopdracht: informatief, om te navigeren, onderzoekend of transactioneel
Hoe kom je achter de zoekintentie van gebruikers? Dat begint met het vaststellen van het type zoekopdracht. Die kan 4 vormen hebben:
- Informational: informatief
- Navigational: om te navigeren
- Investigational: onderzoekend
- Transactional: koopgericht
Zoek in Google zelf naar de zoekterm waar het je om gaat. En kijk goed naar de resultaten die de zoekmachine toont. Herken je een featured snippet of een knowledge graph? Typische aanwijzigingen dat het gaat om een informatieve zoekopdracht. Heel anders dan wanneer je site-links ziet en bijvoorbeeld een vergelijkingstabel. Dan is er sprake van een zoekintentie om te navigeren.
Herken je diepgaande informatie die duidt op onderzoek of is er sprake van veel advertenties die de koopgerichtheid aantonen? Ontdek op deze manier wat het best scoort, door goed te kijken naar hoe Google de zoekopdracht analyseert. Zodat je een idee krijgt van het type content dat je zal moeten aanbieden, om daarmee goed te scoren.
De intentie van de zoekopdracht
Regelmatig wordt er bij m’n klanten een SEO tekstschrijver gezocht zodra de teksten geschreven moeten worden. En welke teksten dat moeten zijn? Dat vraagt om een analyse die daar een stap voor zit.
Welke intentie heeft de gebruiker met de zoekopdracht? Wil hij of zij vooral begrijpen hoe het werkt, zoekt de persoon naar feiten en verwacht diegene een kort of juist een uitgebreid antwoord? Gaat het werkelijk om een vraag of eigenlijk om een stelling of andere quote?
Allemaal belangrijke vragen, die iets vertellen over de zoekintentie. Die ook kan gaan om het vinden van een mening, die interessant is voor de persoon zelf of voor anderen. En het kan andersom gaan om een zoekopdracht om het algemeen geaccepteerde antwoord te vinden of juist om tegen de stroom in te zwemmen. Stuk voor stuk intenties die vragen om een heel ander type content, waar de SEO tekstschrijver die gezocht wordt rekening mee kan houden.
Antwoord in SEO teksten: 5 voorwaarden voor 3 varianten
Wil je de zoekintentie beantwoorden met SEO teksten? Vraag de SEO tekstschrijver dan om rekening te houden met 5 belangrijke voorwaarden:
- Behulpzaamheid
De tekst die je schrijft of laat schrijven moet behulpzaam zijn. Het antwoord moet waarde toevoegen, bijvoorbeeld door iets uit te leggen wat de bezoeker nog niet wist. - Informatieniveau
Voorkom dat je op een verkeerd niveau antwoordt. Houd rekening met de eventuele lekenstatus van je bezoeker. Of spreek professionals aan in hun eigen taal, afhankelijk van wie je precies voor ogen hebt. - Plausibiliteit
Is het aannemelijk wat je uitlegt of gaat het tegen de algemeen geaccepteerde opvatting in? Pas op met te scherpe bewoordingen en revolutionaire ideeën. Die zou je ook tijdens een face-to-face-gesprek niet als eerste behandelen. - Relevantie
Zorg dat je relevant bent. Met een antwoord dat past bij de zoekintentie of de gestelde vraag. Door het niet te breed te maken en op te passen met te veel specificiteit. - Tevredenheid
Denk na over wat de bezoeker heeft aan jouw tekst of online antwoord. Leidt het tot tevredenheid en is de daarna te zetten stap duidelijk? Voorkom dat het een doorlopend spoor is.
De bovenstaande voorwaarden kun je gebruiken om de content te optimaliseren voor de zoekintentie. Als instructies voor wanneer er een SEO tekstschrijver gezocht wordt. Bijvoorbeeld als je 1) online instructies wilt bieden, 2) een procedure wilt uitleggen of 3) uitlegt wat de reden is van bepaalde keuzes, een visie of overtuiging binnen de organisatie.
Tip: dit zelf in de praktijk brengen? MOZ maakte onlangs een handige spreadsheet beschikbaar die je kunt gebruiken.
Samen aan de slag om de zoekintentie te achterhalen en aan de hand daarvan sterke SEO teksten te (laten) schrijven? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.