Patrick Wessels 16 maart 2020

Is de Featured Snippet nog interessant? Tekstschrijver voor SEO over ‘spot zero’

De Featured Snippet gold een tijdje als de heilige graal voor SEO teksten. Maar, moet je jouw tekstschrijver voor SEO daar nog wel voor inzetten?

Moz ontdekte een opvallende wijziging in de opbouw van de SERP’s, de pagina’s met zoekresultaten. Google lijkt de Featured Snippet niet langer als een spot zero te behandelen. Het gaat nu gewoon om de eerste positie, waarmee de reguliere vermelding verdwijnt.

Een duidelijke trend

Wat is er precies aan de hand? Voorheen was de Featured Snippet een extraatje op de pagina met resultaten. Helemaal bovenaan, als quote uit een langere tekst op de website. Een interessante bonus, waarmee je meer aandacht trok dan met de reguliere vermelding op de eerste pagina van Google alleen.

Het kwam in de praktijk voor dat je zowel de Featured Snippet had als op positie 1, 2 of zelfs 3 stond. Een dubbele vermelding, waarmee de snippet in ieder geval geen afbreuk deed aan je normale zichtbaarheid.

Zou Google een snippet tonen bij een zoekterm die al meer concreet is? Om jouw diensten af te nemen? Dan is zo’n positie helemaal bovenaan de zoekresultaten misschien niet meer zo interessant. En kun je er beter net onder staan.

Dat lijkt veranderd. Moz ontdekte dat Google het reguliere resultaat steeds vaker weglaat, als je ook zichtbaar bent in de snippet. Helemaal bovenaan de zoekresultaten, met daarbij meer context. Interessant voor de zoekmachine, om meteen antwoord te kunnen geven vanuit die resultaten.

Tip: het verschilt van dag-tot-dag, maar regelmatig laat Google zo’n Featured Snippet zien als je zoekt naar bijvoorbeeld [wat zijn seo teksten].

Uit het onderzoek van Moz blijkt dat de click-through-rate keldert, voor zoektermen waarmee je alleen zichtbaar bent met een snippet. Bijvoorbeeld omdat gebruikers meteen zien welk antwoord je geeft, zonder jouw pagina te bezoeken.

Moet je nog optimaliseren?

Is het dan nog interessant om jouw tekstschrijver voor SEO in te zetten voor de Featured Snippets? Waarmee je helemaal bovenaan de zoekresultaten komt.

Maar, waarmee je ook het risico loopt dat gebruikers niet doorklikken naar je website.
Zo’n snippet lijkt interessant voor de online vind- en zichtbaarheid, maar draagt niet per sé bij aan meer bezoekers. Laat staan aan meer omzet, omdat gebruikers niet doorklikken en geen bezoekers worden.

Wat dat betreft lijkt het belangrijker te worden om goed te kijken voor welke zoektermen je optimaliseert. Voor een zoekterm zoals [wat zijn seo teksten] is zo’n Featured Snippet voor mij interessant. Het is een term die gebruikers waarschijnlijk intypen om zich te oriënteren. Waarbij de snippet geldt als online autoriteit.

Zou Google een snippet tonen bij een zoekterm die al meer concreet is? Om jouw diensten af te nemen? Dan is zo’n positie helemaal bovenaan de zoekresultaten misschien niet meer zo interessant. En kun je er beter net onder staan.

Tekstschrijver voor SEO: meer dan voor Featured Snippets

Jouw tekstschrijver voor SEO kan de tips om voor de snippets te optimaliseren wél of niet inzetten, waarmee je de kans om die wél of niet te bereiken zelf beïnvloedt. Bijvoorbeeld om je CTR hoog te houden, of juist zichtbaar te zijn vooraan in de funnel.

Benieuwd hoe ik je daarbij kan helpen als je SEO teksten wilt laten schrijven? Neem contact met me op, dan vertel ik het je graag.