Interne links in een SEO blog artikel: 2x onmisbaar (+ tool)
Een goed SEO blog artikel is inhoudelijk interessant, relevant en waardevol. En, bevat een aantal interne links naar andere belangrijke pagina’s op de website. Zoals naar mijn diensten als SEO tekstschrijver, omdat dat is waar het uiteindelijk om gaat.
De blogs voegen op die manier individueel waarde toe. Bovendien bieden ze bezoekers de mogelijkheid tot verdieping. Én dragen ze bij aan de vindbaarheid van andere pagina’s. Belangrijke redenen om de interne linkstructuur goed op orde te brengen. Aan de hand van een contentplan en eventueel een zoekwoordenonderzoek.
SEO blog artikel met interne links: voor bezoekers en zoekmachines
Jesse McDonald legt bij SearchEngineJournal uitgebreid uit waarom een goede site-structuur en interne links zo belangrijk zijn voor SEO.
Ze dienen wat hem betreft twee belangrijke doelen:
From both a user and search engine perspective, internal links help with the actual discoverability of a page. If a page isn’t linked to it becomes harder to find and is less likely to be crawled as often, if at all.
Internal links help with the flow of equity a page has built up. This allows for pages deeper within a site to rank better for related terms.
Hij geeft daarmee goed aan hoe het zowel voor de bezoeker als voor de zoekmachine belangrijk is om er gebruik van te maken. Zodat bezoekers alle informatie makkelijk kunnen vinden en ze zich kunnen verdiepen. En zodat zoekmachines de pagina’s kunnen indexeren, om die ook vanuit de zoekresultaten beschikbaar te maken.
Handige tool: check jouw interne links
Maar, hoe weet je of je op de goede weg bent? SEMRush levert daarvoor een handig rapport aan, als je een Site Audit doet. Met daarin een Internal Linking Rapport, waarin je alle belangrijke informatie vindt:
- Page Crawl Dept
Hoeveel keer moet een bezoeker klikken om een pagina te bereiken? Dankzij het overzicht ontdek je hoe ‘lastig’ de website eigenlijk in elkaar zit. Om de interessante content te vinden, vanuit het menu of andere links die je op de (home)pagina aanbrengt. - Internal Links
Hoe ziet de verdeling van interne links over jouw website eruit? Met een overzicht van het aantal interne links per pagina, eventuele ‘orphan-pages’ om mee op te passen en andere pagina’s die juist (te) veel uitgaande links hebben. - Internal Link Distribution
Ontdek in hoeverre de interne links verwijzen naar sterke, matige of zwakke andere pagina’s op de website. Belangrijk, om een goede verdeling aan te houden binnen alle pagina’s die je publiceert.
Internal Link Issues
Het belangrijkste en meest uitgebreide onderdeel, met fouten, waarschuwingen en opmerkingen:
Errors Belangrijke fouten, die prioriteit moeten krijgen om de linkstructuur te verbeteren. Bijvoorbeeld als er sprake is van niet-werkende interne links of verkeerd gevormde links. Schadelijk voor je vindbaarheid, dus belangrijk om op te lossen.
Warnings Waarschuwingen, bijvoorbeeld over niet-werkende uitgaande links. Of te veel links op een pagina, net als te lange link-URL’s en no-follow toevoegingen op plekken waar die er beter niet zouden kunnen zijn.
Notices Opmerkingen, zonder dat die meteen schadelijk zijn. Wel interessant om op te pakken, bijvoorbeeld als de Page Crawl Dept te hoog oploopt of als er op pagina’s sprake is van permanente redirects of links zonder ‘anchor text’.
Bovendien geeft SEMRush met een algemene score tussen 0 en 100% aan hoe jouw website er op dit moment voor staat. Dankzij de links vanuit SEO artikelen naar de andere belangrijke pagina’s. Om de SEO teksten individueel te laten ranken en daarmee bovendien andere content te ondersteunen.
Samen met een SEO tekstschrijver aan de slag
En wil je daar samen mee aan de slag? Of een contentplan laten maken op basis van een zoekwoordenonderzoek. Ik help je de juiste links toe te passen in een SEO blog artikel. En in andere teksten, die voor jou belangrijk zijn om hoger in Google te komen. Neem contact met me op, dan vertel ik je er graag meer over.