Patrick Wessels 13 april 2020

Lokaal ondernemen tijdens de coronacrisis: 5 tips waar je mee verder kunt

M’n lokale klanten laten heel verschillende geluiden horen. Sommigen zien hun omzet als sneeuw voor de zon verdwijnen, terwijl anderen nergens last van hebben of het juiste drukker hebben dan ooit. Voor alle drie geldt: door alle zeilen bij te zetten maak je het beste van deze bizarre tijd. Met duidelijke informatie voor je klanten, en om nieuwe klanten te vinden als je hard op zoek bent naar meer omzet.

Even niet alleen met een SEO tekstschrijver, omdat je ook heel andere vormen van content nu goed kunt gebruiken. Voor Google Mijn Bedrijf en als opmerking op de website. Of in e-mails die je verstuurt, waarin je jouw creatieve oplossingen kunt aanbieden. En mag je even niet meer ondernemen, maar wil je als het allemaal achter de rug is veel sterker terugkomen? Er zijn allerlei gratis (SEO)cursussen beschikbaar.

5 tips om alle zeilen bij te zetten

Moet je alle zeilen bijzetten of wil je voorkomen dat je straks alsnog in de problemen komt? Bouw op deze manier aan een sterke buffer:

  • Google Mijn Bedrijf op orde
  • Informatie op jouw website
  • Social media en e-mail
  • Onderneem creatief
  • Bijleren nu het kan

1. Google Mijn Bedrijf op orde

Gebruik je Google Mijn Bedrijf-vermelding om aan te geven wat je nog wél doet. Door aan je bedrijfsnaam tijdelijk iets toe te voegen zoals ‘Afhalen mogelijk’ of ‘Showroom is open’. Omdat Google het toestaat, zodat je jouw klanten de beste informatie kunt aanbieden.

En sterker nog, Google heeft een ‘tijdelijk gesloten’-knop toegevoegd aan Mijn Bedrijf. Zodat je ook dit aan kunt geven, overigens zonder dat dit invloed heeft op je vindbaarheid. Bovendien kun je een coronaupdate delen, waarin je kort aangeeft welke maatregelen je neemt en hoe klanten je nog wel kunnen bereiken.

Denk aan de restaurants die besloten om hun maaltijden te gaan bezorgen. Omdat je er niet langs kunt komen, maar thuis nog wel van de kookkunsten van de koks kunt genieten. Of waar je met de auto naartoe kunt, voor een 100% coronaproof gezinsuitje.

2. Informatie op jouw website

Komen klanten normaal gesproken bij je langs of ga je naar ze toe? Vermeld op iedere pagina of je nog gewoon open bent, of bijvoorbeeld tijdelijk bent gesloten. Met een wijde banner bovenaan de pagina, zodat dit voor iedereen duidelijk is.

Tip: wil je uitleggen wat je nog wél doet of hoe je werkt in deze bijzondere tijd? Maak in de banner een link naar een nieuwe pagina. Die ik graag voor je schrijf, en natuurlijk volledig kosteloos. Neem contact met me op en vertel me wat je graag wilt communiceren. Dan schrijf ik de pagina graag voor je, om jouw klanten goed te informeren.

En heb je een eigen blog? Gebruik dit om aan te geven hoe de situatie jouw bedrijf raakt. Over wat je nog wel kunt aanbieden of wat er even niet mogelijk is. Zodat klanten je online in ieder geval goed kunnen bereiken, met duidelijke informatie over de manier waarop je nu lokaal onderneemt.

3. Social media en e-mail

Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Youtube; ze zijn nu uitstekend geschikt om de actuele informatie met je klanten te delen. Vertel ze welke stappen je neemt, waar je tegenaan loopt en waar je naar op zoek bent.
Tip: vraag via sociale media en in e-mails om hulp. Van klanten die vaak bestellingen bij je doen. Of voor een enquete waarin je vraagt naar hun ervaringen. Zodat je daar misschien op kunt inspelen, iets dat ik onlangs deed voor MoneyMonk en wat een aantal concrete inzichten opleverde.

Stuur je vaste klanten een e-mail met wat je nu goed kunt gebruiken. Of wat je te bieden hebt, ondanks alle maatregelen die van kracht zijn. Om ze op de hoogte te brengen. Of om ze om hulp te vragen, ook al zit dat je als ondernemer misschien niet in het bloed. En wil je een sterke mailing laten maken om tijdens de coronacrisis het hoofd boven water te houden? Ook die is natuurlijk kosteloos, dus neem ook daarvoor contact (/contact/) met me op.

4. Onderneem creatief

Ondertussen kun je met creativiteit in een aantal branches nog veel bereiken. Denk aan de restaurants die besloten om hun maaltijden te gaan bezorgen. Omdat je er niet langs kunt komen, maar thuis nog wel van de kookkunsten van de koks kunt genieten. Of waar je met de auto naartoe kunt, voor een 100% coronaproof gezinsuitje.

Het is de kunst om creatief om te gaan met de richtlijnen, zoals de supermarkten hun winkelwagentjes gebruiken. Om afstand te houden en om te voorkomen dat er te veel bezoekers tegelijkertijd binnen zijn. Waardoor we er wel gebruik van kunnen blijven maken. Of maak je onmisbaar door zorghelden de mogelijkheid te bieden om met yoga te ontspannen. Met online aanbod, waardoor bijvoorbeeld zorgmedewerkers na hun enorme inspanningen tot rust kunnen komen.

5. Bijleren nu het kan

En kun of mag je nu even niet (lokaal) ondernemen? Dan kun je altijd nog gebruik maken van de diverse gratis online cursussen. Bijvoorbeeld bij MOZ, waar je je met de code ‘wegotthis’ kunt ontwikkelen tot ware SEO tekstschrijver of specialist.

En zoek je het breder? Ook bij Coursera kun je je gewoon gratis aanmelden en inschrijven. Om enorm te werken aan je kennis, zodat je sterker uit deze crisis zal komen.

Lokaal beter vindbaar: SEO teksten

En wil je er voortaan voor zorgen dat je lokaal beter vindbaar bent, dankzij sterke SEO teksten? Sommige van m’n klanten investeren juist nu, en anderen ben ik graag weer van dienst als de grootste problemen achter de rug zijn. Om te bouwen aan een sterke buffer, waarmee je online in ieder geval goed vindbaar bent. Bijvoorbeeld als je fysieke winkel ineens dicht moet, waardoor je afhankelijk wordt van online.

En wil je gewoon eens van gedachten wisselen of zoek je meer tips om het online alvast goed aan te pakken, het liefst zonder grote investeren? Stel je me vragen, ik hoor graag van je.