Patrick Wessels 02 maart 2020

SEO teksten schrijven met tips van Google: ‘één verplichte H1 op de pagina is onzin’

Hoe kun je beter SEO teksten schrijven dan met tips van Google zelf? Bijvoorbeeld over het gebruik van de H1, als titeltag. Een no-brainer volgens veel SEO experts, maar wat zegt de zoekmachine daar zelf over? Het blijkt helemaal niet zo noodzakelijk om er gebruik van te maken. En sterker nog, ook zonder H1 op de pagina kun je daar uitstekend mee ranken.

Diverse Amerikaanse blogs delen doorlopend praktische tips om SEO teksten te schrijven. Met quotes direct van medewerkers bij Google en door te experimenteren met best practices. Daaruit blijkt zo nu en dan dat ‘we’ het als SEO tekstschrijvers en andere specialisten lang bij het verkeerde eind hebben gehad. Zoals met de H1, waarover het advies veelal heel duidelijk is.

De titel in H1: maximaal één keer

Het gebruik van de H1 vraagt om twee heel duidelijke voorwaarden:

  • Merk de titel van jouw pagina aan als H1 (en niet als H2, H3, etc.)
  • Gebruik op iedere pagina een H1, maar doe dat nooit meer dan één keer

Een duidelijk advies, dat de meeste webbouwers en tekstschrijvers al jarenlang toepassen. Maar, volgens Google zit het eigenlijk heel anders.
John Muller van Google legt het uit tijdens een Hangout. Hij stelt:

“You can use H1 tags as often as you want on a page. There’s no limit — neither upper nor lower bound. H1 elements are a great way to give more structure to a page […].

Your site can do perfectly fine with no H1 tags or with five H1 tags.

Met name die laatste zin gaat rechtstreeks in tegen wat SEO’s jarenlang hebben verkondigd. En nog steeds meegeven aan hun klanten en opdrachtgevers. In de praktijk blijkt het niet zo zwart-wit. Google vindt het vooral belangrijk dat de pagina duidelijk is. En of je dan een H2 of een H1 bovenaan de pagina gebruikt, dat maakt niet uit. En ook niet of je met de H1 meerdere keren een (tussen)kop aangeeft.

Moz-blogartikelen zonder H1

Van Moz weten we dat ze zoiets niet zomaar overnemen, maar het in de praktijk testen. Ze deden een 50/50-splittest met de blogs. De helft kreeg een H1 als titel, de andere helft de H2 (zoals al gebruikelijk op de invloedrijke website).

Na acht weken testen bleek er geen significant verschil in ranking van de verschillende blogs. Het toepassen van één H1 (in plaats van de H2 als titel) had géén noemenswaardig effect op de vindbaarheid van de artikelen. Een duidelijke uitkomst van het experiment, volledig in lijn met wat Google daar via John Muller over verklaart.

Voordelen van de H(1)-tags in SEO teksten

Heeft het dan helemaal geen voordelen om een H1 of andere H-tag te gebruiken in jouw SEO teksten? Dat is dan weer te kort door de bocht:

  • H1’s dragen bij aan de toegankelijkheid

    Bezoekers met hulpmiddelen voor toegankelijkheid hebben veel aan een H1. Hun software gebruikt de H1 om op de pagina te navigeren en te zoeken naar artikelen.
  • Google leest de H1 als een titel

    Kan Google geen titel-tag vinden op de pagina? Dan geldt de H1 als een duidelijke aanwijzing voor wat waarschijnlijk de titel is.
  • Headings verbeteren de vindbaarheid

    Uit praktisch ieder onderzoek naar het gebruik van headings blijkt dat ze bijdragen aan een betere vindbaarheid.

SEO teksten schrijven met tips van een tekstschrijver

Wil je SEO teksten schrijven met tips van een tekstschrijver? En benieuwd hoe je om moet gaan met H-tags voor de (sub)titels? Gebruik in algemene zin een paar logische richtlijnen:

  • Titels in een groter lettertype
  • Plaats ze bovenaan de pagina
  • Maak Google duidelijk wat de titel is

Of je daar een H1-tag of een H2, H3 of H4 voor gebruikt maakt Google niet uit. Als je maar duidelijk aangeeft wat de titel van de pagina is, en waar het gaat om tussenkoppen. Die mogen ook H1 zijn, dus dat is niets om je zorgen over te maken. De zoekmachine blijkt weer slimmer dan we lang hebben gedacht, iets dat de optimalisatie voor jou weer een beetje makkelijker maakt.

Samen aan de slag of meer vragen over het gebruik van de H1 en andere tussenkoppen? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.