Patrick Wessels 17 februari 2020

Webtekst schrijver gezocht: ‘creatief’ en ‘klaar voor nieuwe uitdagingen’

Stel je wilt webteksten schrijven om jouw website hoger in Google te krijgen: waar begin je dan? Je kunt het zelf oppakken met een paar eenvoudige tips van goede schrijvers. Je kunt een online cursus tekstschrijven volgen of je kunt daar een ervaren schrijver voor inschakelen. Maar, wat is de beste keuze? En waar ben je eigenlijk precies naar op zoek?

Een blik op de beschikbare vacatures als webtekst schrijver leert dat bedrijven vooral zoeken naar ‘creatieve schrijvers’ die klaar zijn om een ‘nieuwe uitdaging’ aan te gaan. Die insteek alleen geeft overigens inderdaad al aan dat er een goede schrijver nodig is, maar dat terzijde.

Welke creativiteit leidt online tot toegevoegde waarde en wat zijn typische uitdagingen die je de schrijver aan kunt laten gaan? Handige informatie, die je helpt een goede keuze te maken als je zoekt naar een schrijver voor webteksten. Om webteksten te laten schrijven voor een scherpe prijs, waarmee je jouw website vooruit helpt. Hoger in Google, met meer conversie en bijvoorbeeld in de tone-of-voice die je belangrijk vindt.

Creatief met SEO

Creatief tekstschrijven? Dat kan, per definitie, op allerlei manieren. Gericht op SEO is het vaak de kunst om teksten uniek te houden. Uniek, leuk leesbaar en waardevol voor de bezoeker, en dat 25x voor verschillende plaatsnamen, diensten of producten die sterk op elkaar lijken.

Hoe je dat als tekstschrijver voor elkaar krijgt? Met een paar handige tips en aanwijzingen kom je waarschijnlijk een heel eind. Of kun je de schrijver beter beoordelen, als jullie het hebben over de aanpak die leidend wordt.

Een goede SEO tekstschrijver heeft de creativiteit om content te creëren die voor jouw bezoekers van waarde is. Waardevol, interessant en relevant, zodat je daar ook in de zoekmachines goed mee kunt scoren.

Uitdaging: hoger in Google

En dan die uitdaging: waarmee prikkel je een enthousiaste tekstschrijver? Een sterk stuk dat bezoekers waarderen is natuurlijk een prachtige beloning. Maar, hoe meet je zoiets? Als SEO tekstschrijver word ik pas echt blij van een website die beter scoort in Google. Op de belangrijke zoektermen, waarvoor je de teksten laat schrijven.

Doe een nulmeting voordat je begint, bijvoorbeeld voor de hoofdzoektermen die je selecteert. Maak een (content)plan om voor die termen te optimaliseren, bijvoorbeeld met blogartikelen of een SEO kennisbank. Houd de voortgang bij of vraag de SEO-specialist daar naar. Meet na 3 maanden, na 4 maanden en bijvoorbeeld nog eens na 6 maanden en weer na 12 maanden. Verbetert de vindbaarheid? Uitdaging geslaagd! Jouw website staat hoger in Google, zodat de SEO tekstschrijver trots kan zijn op de inzet.

Webtekst schrijver: aan de slag

Op een succesvolle manier aan de slag met een webtekst schrijver? Gebruik de bovenstaande tips om de creativiteit te prikkelen en samen een mooie uitdaging aan te gaan. Bijvoorbeeld door nieuwe SEO teksten te laten schrijven, aan de hand van een zoekwoordenonderzoek en contentplan.

Benieuwd hoe dat precies in z’n werk gaat en hoe je mij het best prikkelt? Neem contact op, dan vertel ik je er graag meer over.