Patrick Wessels 11 mei 2020

Empathie die overtuigt: webteksten laten schrijven die scoren

In bijzondere tijden, normale tijden en eigenlijk alle tijden: het is belangrijk om goed te begrijpen wie jouw doelgroep is. Wat de doelgroep wil en wat die voelt. Door de problemen die ze ervaren, en willen oplossen met jouw producten of diensten. En in de situatie waarin ze zitten, waarmee je ze waarschijnlijk goed kan helpen. Door webteksten te laten schrijven, die voldoende empathie bevatten om je echt in de schoenen van die ander te verplaatsen.

Iets dat vooral duidelijk werd net na de corona-uitbraak, toen het zoekgedrag veranderde. En gebruikers massaal andere informatie zochten, waardoor er allerlei nieuwe kansen ontstonden.

Waarbij het belangrijk is om empathie te tonen. Al is dat heel wat anders dan sympathie, waarmee het vaak wordt verward. Empathie gaat om het werkelijk begrijpen wat de ander doormaakt. En nadenken over de uitdagingen die iemand ervaart, om daar vervolgens bij te helpen. Door mee te leven of daadwerkelijk een oplossing aan te bieden. Terwijl sympathie gaat over medeleven of begrip. Dat je voor een ander kunt hebben, maar vanuit jouw eigen perspectief.

Meer empathie: 3 handige tips

Empathie overtuigt, omdat het je helpt te begrijpen wat die ander daadwerkelijk belangrijk vindt. En wat de belangrijkste uitdagingen voor die ander zijn, iets waar jij bij kan helpen.

Als je het lastig vindt om meer empathie in jouw teksten te schrijven, gebruik dan de volgende handige tips:

  • Foto van jouw ideale klant
  • Stel een doel (en schrijf het op)
  • Vertel over je eigen twijfels

Foto van jouw ideale klant

Webteksten (laten) schrijven en zeker weten dat je goed voor ogen hebt voor wie je dat doet? M’n klanten leveren regelmatig heel uitgebreide buyer persona’s aan, waar ik graag gebruik van maak.

Toch zegt een beeld vaak meer dan 1.000 woorden. Dus ik zoek er een afbeelding bij, van iemand waarbij ik precies de eigenschappen, overtuigingen en doelstellingen zie die de klant me beschrijft. Om de doelgroep heel letterlijk voor me te hebben. En ik terwijl ik schrijf eenvoudig kan toetsen of ik voldoende empathie verwerk, om de ander het geval van (h)erkenning te bieden.

Stel een doel (en schrijf het op)

Bovendien zou iedere tekst die je schrijft of laat schrijven een doel moeten hebben. Bijvoorbeeld om je te informeren over de rol van empathie in teksten. Als je die beter wilt laten scoren, door jouw doelgroep te laten merken dat je werkelijk begrijpt waar het om gaat.

Tip: het doel van je tekst duidelijk voor ogen houden? Plaats die onderaan je opzet en ga er boven aan de slag met schrijven. Op die manier beweegt het doel mee met de tekst die je schrijft. Om dat steeds in beeld te houden, zodat je dit niet uit het oog verliest.

Schrijf je doel op en houd je daaraan. Of doe kleine aanpassingen, als je merkt dat je je nog beter kunt verplaatsen in die ander. Door empathie te tonen, en werkelijk te begrijpen wat er belangrijk is. Iets waar je met jouw tekst verandering in gaat brengen. Of waarvoor je webteksten laat schrijven die informeren over een oplossing of uitweg.

Vertel over je eigen twijfels

Soms helpt het om ook je eigen twijfels of uitdagingen op te nemen in zo’n tekst. Omdat het niet altijd van een leien dakje hoeft te gaan. En er ook bij jou wel eens wat tegen zal zitten. Waardoor je tegen een probleem aanliep, waarvoor je een paar oplossingen bedacht, en waarvan er uiteindelijk een bleek te werken.

Zelf was ik een paar jaar geleden bijvoorbeeld bezig om iedere tekst te schrijven met in ieder geval ‘seo tekstschrijver’ in de titel. Omdat dit was waarop ik graag gevonden wilde worden. En daardoor dagelijks mee bezig was. Een aanpak waar ik inmiddels mijn twijfels bij heb, omdat het uiteindelijk moet gaan om goede content.

Het heeft een tijdje geduurd voordat ik een andere aanpak ontwikkelde, en die durfde toe te passen. Bijvoorbeeld door beter na te denken over waar jij als lezer daadwerkelijk behoefte aan hebt. Zoals informatie over het gebruik van empathie in je teksten, met een paar handige tips en aanbevelingen. Zodat je de webteksten kunt laten schrijven en beter kunt controleren. Of om daar zelfs zelf mee aan de slag te gaan.

Webteksten laten schrijven: let op de informatieve waarde

En wil je webteksten laten schrijven? Dan ben ik uiteraard graag je (SEO) tekstschrijver. Met aandacht voor de doelgroep en inclusief de belangrijke mate van empathie. Net als sterke informatieve waarde, in plaats van een promotieverhaal dat iedereen had kunnen schrijven.

Door je zonder er doekjes omheen te winden uit te leggen hoe het zit. Of door jouw doelgroep te informeren over de belangrijke eigenschappen van je product. En hoe hen dat kan helpen, met het probleem dat ze ervaren. Door gebruik te maken van een beetje (meer) empathie. Om te laten zien dat je echt begrijpt waar het om gaat. En door meer te tonen dan een beetje medeleven, door je daadwerkelijk in die ander te verplaatsen.