Patrick Wessels 27 april 2020

SEO content schrijven die scoort: gebruik de Persuasion Equation

Je wilt SEO content schrijven die scoort. Waar begin je en hoe zorg je ervoor dat je jouw lezer overtuigt om in actie te komen? Beter dan de concurrentie, om zowel de aandacht te trekken als vervolgens omzet te genereren? 

Het is de belangrijkste uitdaging voor (SEO) tekstschrijvers en online marketeers. En uiteindelijk ook voor alle (online) ondernemers, om van jouw business een succes te maken. Waarvoor je de juiste copy nodig hebt, die overtuigt, informeert en activeert.

Vier fases voor succes

Een heel simpele formule garandeert je het succes waar je naar zoekt. Aan de hand van vier duidelijke stappen, waarmee je jouw bezoeker uiteindelijk aanzet tot actie. Om jouw omzet te verhogen, contact op te laten nemen of een waardevol e-mailadres te verzamelen.

Om vanuit een urgent probleem een unieke belofte te doen. Die je onweerlegbaar bewijst en waar je een gebruiksvriendelijk aanbod aan verbindt.

In 4 fases bouw je aan jouw succes, met SEO content die scoort. Om bezoekers te overtuigen van je product, van je aanbod en van jou als ideale aanbieder. Die het vertrouwen kan bieden dat zij zoeken, om effectief te overtuigen. 

De 4 fases komen samen in deze formule:

Urgent Problem + Unique Promise + Unquestionable Proof + User-Friendly Proposition = PERSUASION

Dat vraagt om 4 belangrijke elementen in jouw content:

  • Urgent Problem
  • Unique Promise
  • Unquestionable Proof
  • User-Friendly Proposition

1. Urgent Problem

Niemand komt in actie als er geen probleem is. En sterker nog, pas als dat urgent wordt gaan we er iets aan doen. Waar dus jouw belangrijkste uitdaging ligt. Om de lezer te overtuigen dat er een probleem is. Dat urgent is, en waar een oplossing voor moet komen. Zoals concurrenten die er met jouw omzet vandoor gaan, door content die beter scoort. 

2. Unique Promise

Dat probleem wil jouw bezoeker opgelost zien. Draag een unieke oplossing aan, die precies aansluit bij de behoeften van jouw potentiële klanten. Of beter nog, doe ze een belofte die meer biedt dan ze hadden durven dromen. Zoals een simpele formule, die in 4 fases garandeert dat je SEO content kunt schrijven die scoort. 

3. Unquestionable Proof

Zelf de mooiste beloften gelooft niemand zomaar. En probeer je als bedrijf jouw producten of diensten aan de man te brengen? Dan zorgt de bullshit-detector van het menselijk brein ervoor dat je extra je best zal moeten doen. Met bewijs dat zich niet laat weerleggen, in plaats van door simpelweg te zeggen dat je het kan. Zoals de toepassing van de formule in dit artikel, die ervoor zorgt dat je het leest en er waarschijnlijk enthousiast van wordt. 

Tip: bewijzen wat je kunt? Laat zien wat je belooft, bijvoorbeeld via het kanaal waar je verkoopt, met reviews van tevreden klanten, in productvideo’s en door te bouwen aan jouw (online) autoriteit. 

4. User-Friendly Proposition

Na 3 fases je jouw bezoeker of potentiële klant enthousiast, dus wordt het tijd om die aan te zetten tot actie. Met een gebruiksvriendelijk aanbod, zonder verplichtingen en vervelende kleine lettertjes.

Maak het makkelijk om contact op te nemen, een bestelling te plaatsen of een aanvraag te doen. Laagdrempelig en met zo min mogelijk moeite, en in kleine stapjes in plaats van met een overweldigend pakket waar van alles bij komt kijken. 

SEO content schrijven: copywriting en storytelling

De 4 fases komen uit de koker van Gary Bencivenga, een Amerikaanse copywriter die geldt als een van de besten ter wereld. Niet specifiek voor SEO, maar waarvan je de formule wel uitstekend kunt gebruiken om online beter te scoren.

Met coprywriting en storytelling, waarvoor SEO teksten uitstekend geschikt zijn. Om vanuit een urgent probleem een unieke belofte te doen. Die je onweerlegbaar bewijst en waar je een gebruiksvriendelijk aanbod aan verbindt. Zoals een contactformulier, dat je kunt gebruiken om me te vertellen waar je naar op zoek bent.