Patrick Wessels 25 mei 2020

Goede SEO teksten schrijven: kun je dat niet zelf?

Je wilt goede SEO teksten schrijven? Dat kun je met een paar handige tips gewoon zelf, toch? Als je makkelijk schrijft is het niet moeilijk om goede content te produceren. En houd je daarbij rekening met de juiste zoektermen? Dan zijn het ineens SEO teksten.

Tip: ontdek waar je het best mee kunt beginnen als je jouw website hoger in Google wilt krijgen.

Sterke teksten vragen om een paar belangrijke ingrediënten. Zodat je voor de belangrijke zoektermen een interessante insteek kiest. En om het verhaal te vertellen op een prettige toon, die past bij wat je op de website wilt uitstralen. 

Wat heb je nodig? 3 ingrediënten

Goede SEO teksten schrijven en benieuwd wat je daarvoor nodig hebt? Ik leg het je uit:

  • Belangrijke zoektermen
  • Interessante insteek
  • Prettige tone-of-voice

1. Belangrijke zoektermen

Je schrijft een goede SEO tekst natuurlijk voor je bezoeker. Toch neemt dat niet weg dat Google de belangrijke zoektermen van je nodig hebt. Zonder die termen kan je onmogelijk aangeven waar de tekst specifiek over gaat. En bij welke zoekopdrachten je jouw website graag hoger in de zoekresultaten ziet.

Let op: gebruik per pagina of blogartikel maximaal 1 hoofdzoekterm. Kies daarbij een aantal aanvullende zoektermen. Ga uit van zo’n 2 tot 4 termen per 500 woorden. 

Verwerk de hoofdzoekterm in ieder geval in de titel van de pagina, net als in de subkoppen. Gebruik de term in de eerste paar regels, net als in de laatste alinea. Verwerk de hoofdzoekterm een paar keer in de tekst en gebruik ook de aanvullende zoektermen een enkele keer.

2. Interessante insteek

Minstens zo belangrijk is een interessante insteek. Zorg voor een goed verhaal, dat je klanten ook in een persoonlijk gesprek zou vertellen. Om SEO teksten te schrijven die van waarde zijn. Door te informeren, te activeren of te overtuigen, afhankelijk van de doelstelling die je hebt.

Tip: benieuwd hoe je meer inspiratie op kunt doen? Lees andere blogs binnen je vakgebied, praat met collega’s over waar ze in het klantcontact tegenaan lopen en ga langs bij de klantenservice. Waar wordt veel naar gevraagd? Leg dat uit in blogs, zodat ze in ieder geval interessant zijn om te lezen.

Goede SEO teksten kun je gebruiken voor landingspagina’s (in een SEO kennisbank) of als blogartikel. Blogs zijn geschikt voor de meer actuele en dynamische onderwerpen. Rondom trends die er spelen, of vragen die vooral nu relevant zijn. De meer tijdloze onderwerpen komen het best tot hun recht op een landingspagina. Binnen een kennisbank als je er daar meerdere van wilt maken, om het overzicht te behouden. En om Google een duidelijke linkstructuur aan te bieden. 

3. Prettige tone-of-voice

Tenslotte is het belangrijk om de goede SEO teksten te schrijven volgens een duidelijke tone-of-voice. In de stijl die je aanspreekt en die past bij wat je op de website wilt uitstralen. Heel toegankelijk, met een knipoog of juist meer formeel.

Tip: schrijf zoveel mogelijk op taalniveau B1. Dat komt soms eenvoudig over, maar is goed toegankelijk. Geschikt voor de meeste bezoekers, die je bovendien bewijst dat je zelfs moeilijke materie makkelijk kunt uitleggen.

Soms helpt het om andere websites te bekijken. Let er specifiek op het taalgebruik en de woordkeuze. Ik vraag klanten altijd om voorbeelden van teksten die ze aanspreken. Die neem ik door, leg ik weg en lees ik na het schrijven van de nieuwe SEO teksten nog eens door. Komt de stijl overeen? Dan weet je dat je op de goede weg bent voor de tone-of-voice. 

Welke SEO teksten moeten er komen?

Met de bovenstaande tips goede SEO teksten schrijven, maar weet je niet welke er precies moeten komen? Schrijf de teksten vanuit een contentplan, waarmee duidelijk wordt wat er al is, wat er nog moet komen en hoe je dubbelingen voorkomt. En hoe je zeker weet dat de verschillende pagina’s goed met elkaar samenhangen.

Een zoekwoordenonderzoek en contentplan maken goed duidelijk wat er nodig is om hoger te scoren in Google. Bovendien helpt het je om meer gestructureerd te werken. Aan de hand van een duidelijke planning, bijvoorbeeld door iedere maand een paar pagina’s te publiceren. 

Liever een stok achter de deur?

Wil je graag goede SEO teksten schrijven, maar vind je het lastig om daar zelf mee aan de slag te gaan? Of wil je het contentplan laten maken en een stok achter de deur door het samen op te pakken? Als tekstschrijver die zelf goed scoort in Google ben ik je er graag mee van dienst. Op de manier die jij prettig vindt, omdat er van alles mogelijk is.

Benieuwd? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.