Hoe kun je goede webteksten schrijven over lastige onderwerpen?
Je wilt goede webteksten schrijven over een ingewikkeld onderwerp. Of interessanter nog (voor mij dan), je wilt die teksten laten schrijven en bent benieuwd hoe je dat goed aanpakt. Regelmatig krijg ik aanvragen voor onderwerpen waar ik niet of nauwelijks iets vanaf weet. Recent ging ik bijvoorbeeld aan de slag voor Saffraan.nl en Zorggenoot.nl. Hoe zorg ik ervoor dat ik daar webteksten voor kan schrijven, terwijl ik begin als een onbeschreven blad?
Ik ben ook maar tekstschrijver
Mijn klanten weten natuurlijk het best wat ze doen, hoe ze dat aanpakken en waarom dat van waarde is. Ik ben uiteindelijk maar de tekstschrijver, die dat op een aantrekkelijke en overtuigende manier opschrijft. En natuurlijk wil ik graag precies weten hoe het werkt, maar dat gaat niet vanzelf.
Om goede webteksten te schrijven heb ik informatie nodig. Een sterke briefing is heel belangrijk, zodat jij kunt rekenen op teksten die je verwachtingen overtreffen.
Het werkt vaak heel verhelderend om ervaringen van klanten te delen, cases te beschrijven of me het product te laten zien of uit te laten proberen. Zo wordt ingewikkelde materie een stukje makkelijker te begrijpen.
Bovendien is een goede briefing alleen niet altijd genoeg. Is het echt ingewikkeld, maar wil je daar op een toegankelijke manier over laten schrijven? Probeer het levendiger te maken, bijvoorbeeld aan de hand van cases, klanten en verhalen.
Cases, klanten en verhalen
Van de webshop in saffraan ontving ik een potje met het rode goud. Een fijn voordeeltje van m’n werk misschien, en tegelijkertijd een uitstekende manier om me beter bekend te maken met wat er allemaal mogelijk mee is.
Op een vergelijkbare manier beschreef het team van Nationale Nederlanden voor Zorggenoot me een paar van de recente verhalen. We spraken over mantelzorgers, hun concrete uitdagingen en de hulp die het platform bood door een mantelzorgmakelaar te koppelen. Het onderwerp kwam tot leven, en ik kreeg ontzettend veel inspiratie om daarmee aan de slag te gaan.
Het werkt vaak heel verhelderend om ervaringen van klanten te delen, cases te beschrijven of me het product te laten zien of uit te laten proberen. Zo wordt ingewikkelde materie een stukje makkelijker te begrijpen. Het helpt me om goede webteksten te schrijven, die ik bovendien geschikt maak voor een zo groot mogelijk publiek.
Van ingewikkeld naar interessant en B1
Want hoe verleidelijk het ook is om je professionaliteit in de teksten door te laten klinken, echt goed wordt het van B1-taal die iedereen begrijpt. Zonder moeilijke woorden en met makkelijke en korte zinnen. En hoe graag ik je dat ook zelf zou vertellen, liever nog laat ik daarvoor een expert aan het woord. Collega-tekstschrijver Marèse Peters van b1teksten.nl weet precies waarom het belangrijk is om hierop te letten in webteksten:
“Als je voor een breed publiek schrijft, dan is het goed om taal te gebruiken die (bijna) iedereen snapt. Kies je voor een eenvoudig en begrijpelijk taalniveau als B1, dan weet je zeker dat je boodschap overkomt. Voor naar schatting 40% van de Nederlanders is een moeilijker taalniveau gewoonweg te ingewikkeld. En mensen met een hoger taalniveau vinden het ook prettig om eenvoudige teksten te lezen. Want dat gaat veel sneller dan een ingewikkelde tekst.”
Samen aan de slag
Wil je samen aan de slag om goede webteksten te schrijven voor onderwerpen die misschien niet zo makkelijk lijken? Vertel me wat je van het hart moet, dan leg ik je uit hoe ik het wil doorgronden. En hoe ik er teksten over zal schrijven die jouw bezoekers aanspreken, nieuwsgierig maken, overtuigen en aanzetten tot actie. Ik help je het als SEO tekstschrijver goed op het digitale papier te krijgen. Dus ben je benieuwd of wil je meteen aan de slag? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.