Patrick Wessels 01 februari 2021

SEO webteksten schrijven voor veel landingspagina’s: hoe moet je die plaatsen?

Stel je wilt SEO webteksten schrijven voor veel landingspagina’s, hoe voorkom je dan dat de footer een zooitje wordt? Een paar (plaatsnaam)pagina’s link je eenvoudig vanuit het onderste deel van de website. Google kan ze makkelijk vinden, ze staan er niemand in de weg en je optimaliseert voor een paar belangrijke zoektermen.

Dat wordt al lastiger als je het werkgebied uitbreidt. Of als je content laat schrijven voor meer verschillende informatieve onderwerpen. Dus laat je een groot aantal webteksten schrijven, die eigenlijk niet in het (hoofd)menu thuishoren? Het is belangrijk om goed na te denken over de plaatsing. 

Eigen URL voor belangrijke zoektermen

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om de teksten te bundelen, tot een paar pagina’s die je veel langer maakt. En voor langere pagina’s valt natuurlijk wat te zeggen, al moet het onderwerp zich daar dan wel voor lenen.

Blijkt uit het zoekwoordenonderzoek bijvoorbeeld dat je moet focussen op meerdere termen met een hoge potentie, zonder dat ze veel met elkaar te maken hebben? Of die zelfs heel anders zijn en daarom eigenlijk een eigen pagina verdienen? Je kunt ze niet zomaar combineren.

Soms kun je de links mooi kwijt in de footer, soms is een kennisbank geschikt en in weer andere gevallen blijkt een blog de juiste keuze.

En dat is ook niet altijd verstandig, omdat een eigen URL per zoekterm heel waardevol kan zijn. Maak je een eigen pagina voor een zoekterm aan? Dan optimaliseer je zowel de URL, de H1 als de tussenkoppen en de rest van de tekst. Zou je de term samenvoegen met een andere? Dan kun je alleen de tussenkoppen en de rest van de tekst optimaliseren, dus heb je automatisch wat minder mogelijkheden.

Zo’n eigen URL per zoekterm kan echter zomaar leiden tot meer dan 10 landingspagina’s. Of zelfs meer dan 50 of 100, als je het echt goed wilt aanpakken. En dan kan het best lastig zijn om dit allemaal in de footer te verwerken, zonder dat dit onoverzichtelijk ronduit lelijk wordt. 

Gebruik een kennisbank

Gelukkig is er een alternatief. Je kunt gebruik maken van een kennisbank. Dat doe ik zelf ook, zodat ik landingspagina’s kan linken die gaan over ‘SEO tekstschrijver’, ‘SEO teksten’ en bijvoorbeeld ‘teksten laten schrijven’.

De pagina is bedoeld als overzicht, zowel voor Google als voor bezoekers. Zou je namelijk graag meer willen lezen over alles waar ik me mee bezighoud? Dan is zo’n kennisbank de ideale pagina, waarop je links vindt naar allerlei interessante onderwerpen.

Dus wil je weten hoe je ‘SEO webteksten voor op internet’ schrijft? Of wil je meer weten over het laten schrijven van landingspagina’s? Je vindt de links naar die artikelen in de kennisbank, omdat ik het te veel vindt voor in de footer.

Tip: ik ben tekstschrijver, en geen ontwerper. Het kan ontwerptechnisch nog een stuk netter, mooier en meer bijzonder, dus leef je vooral uit.   

SEO webteksten schrijven: denk na over de plaatsing

Wil je een groot aantal SEO webteksten schrijven of zoek je daarvoor naar een tekstschrijver? Als ik op die manier werk aan SEO teksten denk ik graag met je mee over hoe je die het best kunt plaatsen.

Soms kun je de links mooi kwijt in de footer, soms is een kennisbank geschikt en in weer andere gevallen blijkt een blog de juiste keuze. En denk je aan een combinatie of heb je een bepaald uitgebreid hoofdmenu in gedachten? Het zijn allemaal onderwerpen waarover ik graag meedenk. Zo weet je zeker dat je SEO webteksten laat schrijven die je vervolgens op de juiste manier kunt plaatsen om voor de belangrijke zoektermen te optimaliseren. Dus wil je aan de slag of heb je vragen? Neem contact met me op.