SEO gericht schrijven over een ingewikkeld onderwerp: 5 tips voor de beste briefing
Hoe laat je een tekstschrijver SEO gericht schrijven over een specifieke niche of een ingewikkeld onderwerp? Zelfs de beste schrijver kan niet overal een expert in zijn. En sterker nog, een goede schrijver is vooral goed in schrijven. En niet in de ontwikkeling van de best dempende zool, in het vinden van de uitzondering op de uitzondering om toch maatschappelijke hulp aan te kunnen vragen of in het creëren van een veilige werkomgeving volgens de strikte nationale en internationale normen.
Het zijn allemaal onderwerpen waar ik de afgelopen tijd over schreef, zonder dat ik daar al expert in was. En natuurlijk schat ik vooraf in of het onderwerp me ligt, om me er met veel motivatie in te verdiepen. Al is het uiteindelijk vooral de briefing die bepaalt of je de SEO teksten kunt laten schrijven zoals je die graag ontvangt. Dus moet het goed zijn, zonder dat ik er als schrijver uren of zelfs dagen voor nodig heb om me erin te verdiepen? Met 5 praktische tips zorg je voor een sterke briefing, als basis voor de teksten zoals je die verwacht.
De beste briefing: 5 praktische tips
Wil je SEO gericht laten schrijven en zeker weten dat dit sterke teksten oplevert? Met de volgende tips zorg je voor de beste briefing:
- Meer = beter
- Geef prioriteiten aan
- Laat het zien
- Zoek voorbeelden
- Probeer het uit
Meer = beter
Ik kan als SEO tekstschrijver zelf geen extra informatie bedenken, als je me die niet aanlevert. Maar lever je me veel aan? Dan heb ik wel de mogelijkheid om iets weg te leggen. Daarom ontvang ik liever meer dan minder, zodat ik in ieder geval zeker weet dat ik alle relevante informatie tot m’n beschikking heb.
Voor het SEO gericht schrijven over ingewikkelde onderwerpen is het belangrijk om je goed in te lezen, zowel in het product of de dienst als bijvoorbeeld de doelgroep waar het om gaat. Ik probeer voor mezelf een paar vragen te beantwoorden:
- Waar gaat het om?
Hoe zit het product, de dienst of de oplossing inhoudelijk in elkaar? Ik moet snappen waar het om gaat, om daarover een sterke SEO tekst te kunnen schrijven. - Voor wie is het bedoeld?
Wie is de doelgroep? En wat kun je los van het geslacht, de leeftijd en eventueel de woonomgeving zeggen over het gedrag, ervaringen met vergelijkbare producten of diensten en specifieke voorkeuren of onderbewuste verlangens? Hier word ik als consumentenpsycholoog enthousiast van, om goed te begrijpen wie ik voor me heb. - Waarom is dit de beste keuze?
Wat maakt jouw oplossing of aanbieding de beste keuze voor de beschreven doelgroep? Het gaat om USP’s en/of UBR’s, als belangrijkste motivatie om juist dit product of deze oplossing te kiezen.
Het zijn veel vragen, waar ik veel informatie voor nodig heb. Iets dat bijvoorbeeld speelde toen ik aan de slag ging voor Zorggenoot, een initiatief van Nationale Nederlanden. Het is de bedoeling om mantelzorgers te koppelen aan mantelzorgmakelaars. En dat lijkt eenvoudig, maar de beide begrippen zijn niet heel gangbaar en populair. Bovendien zien mantelzorgers zichzelf vaak (nog) niet als mantelzorger en hebben de makelaars moeite met de associatie die bij deze term hoort. Pas na diverse geschreven stukken informatie, een aantal calls met medewerkers en voorbeelden uit de praktijk werd goed duidelijk waar het om gaat en hoe het precies in elkaar zit.
Geef prioriteiten aan
Al die uitgebreide informatie is ontzettend welkom, mits je me kunt helpen daar wijs uit te worden. Natuurlijk kan ik alles doornemen, dat verwerken en zelf op zoek gaan naar prioriteiten. Toch is het waarschijnlijk een stuk sneller als je me kunt aangeven wat er belangrijk is. En wat je in de teksten terug wilt zien, terwijl andere stukken informatie vooral handig zijn ter achtergrond.
Toch helpt het me enorm als bijvoorbeeld Intergo me uitlegt hoe zij voor de NS nadenken over de manier waarop de machinist werkt tijdens het besturen van een trein.
Voor Verf.nl werk ik bijvoorbeeld allerlei productteksten uit. En daarvoor is allerlei informatie beschikbaar, zoals een uitgebreid productblad. Ik ben geen verfexpert (na jaren werken voor deze klant wel bijna misschien) en werd daar dus niet meteen wijs uit. De klant helpt me aan te geven wat er belangrijk is, hoe de informatie bedoeld is en wat ik daar zoal uit kan halen.
Het helpt me te begrijpen wat er belangrijk is, om SEO gericht te schrijven met de informatie die relevant is voor de doelgroep. En dat levert resultaat op, waardoor de webshop voor dit product zelfs hoger rankt dan het merk zelf.
Laat het zien
Soms is zelfs de beste geschreven informatie niet genoeg om echt te begrijpen waar het om gaat. Ik kan lezen hoe een verzekering werkt, wat een hypotheek aantrekkelijk maakt en hoe een makelaar de beste service biedt. Maar, hoe leg je uit wat bepaalt hoe een zool van een hardloopschoen dempt, mee veert of zijdelings ondersteunt?
Dat soort technische eigenschappen van heel concrete producten zijn eigenlijk alleen te begrijpen door het te zien. Dus toen Mizuno me vroeg om voor de Europese webshop productteksten te schrijven ging ik daar een aantal keer langs.
De online marketeer en productexpert vertelden me over de filosofie, de gebruikte materialen en hoe die specifiek worden ingezet. Bovendien lieten ze me een opengewerkt model en een doorsnede zien, om inzichtelijk te maken hoe bijvoorbeeld de Wave Rider er van binnen uitziet. Pas dan wordt echt duidelijk hoe de materialen samenwerken en hoe de schoen met de Wave-plaat zorgt voor de unieke eigenschappen die zoveel hardlopers waarderen.
Zoek voorbeelden
In andere gevallen blijft het wat abstract, goed goed iemand ook z’n best doet om me uit te leggen wat het bedrijf precies doet. Vooral consultancybureaus vraag ik om concrete voorbeelden. Ik vraag ze wat ze onlangs hebben gedaan, voor een specifieke klant. En ik begrijp dat ze natuurlijk meer doen en dat de precieze aanpak afhangt van het type klant waar ze voor werken.
Toch helpt het me enorm als bijvoorbeeld Intergo me uitlegt hoe zij voor de NS nadenken over de manier waarop de machinist werkt tijdens het besturen van een trein. En hoe de specifieke werkomgeving bijdraagt aan het risico op menselijke fouten. En hoe Intergo dat voorkomt, bijvoorbeeld door het aantal prikkels te beperken.
Concrete voorbeelden maken soms bijzonder goed duidelijk hoe een breder en meer abstract concept werkt. Dus wat een bedrijf precies doet en hoe je klanten helpt om tot de gewenste oplossing te komen. En dan begrijp ik dat het slechts één voorbeeld is, maar het helpt om het bredere plaatje te zien. En slaag je erin om mij te laten begrijpen welke oplossingen je biedt? Dan is de kans bovendien groter dat we dat ook kunnen overbrengen op de uiteindelijke bezoeker die je online wilt overtuigen.
Probeer het uit
Ten slotte is het belangrijk om het gewoon uit te proberen met een SEO tekstschrijver. Dus wil je weten of de briefing goed is geweest? En of ik inderdaad voldoende informatie heb om SEO gericht te schrijven en daarmee de juiste boodschap over te brengen?
Er is maar één manier om daarachter te komen, namelijk door het gewoon uit te proberen. Zodra ik voldoende informatie denk te hebben ga ik daar graag mee aan de slag. Noem het een proeftekst of een manier om het uit te proberen. Ik schrijf een tekst op basis van de briefing, of maak er een paar als het kortere stukken zijn. Als klant krijg je de kans om de tekst inhoudelijk en op stijl te beoordelen. Zo ontdek je of de briefing op deze manier het gewenste resultaat oplevert.
Zo’n tekst breng ik alleen in rekening bij tevredenheid, om de mogelijkheid te bieden het zelf een keer te ervaren. En blijkt dat de tekst nog niet helemaal naar wens is? Misschien kan de briefing nog beter, om het de volgende keer wel goed te doen. Het is wat mij betreft de snelste manier om tot een goede briefing en sterke SEO teksten te komen, uiteraard met in het achterhoofd de andere vier tips.
SEO gericht schrijven: aan de slag
Aan de slag met SEO gericht schrijven of wil je zorgen voor een goede briefing? Ik weet precies wat ik van je nodig heb en geef het natuurlijk aan wanneer we het kunnen uitproberen. Je mag er dan vanuit gaan dat ik voldoende informatie heb, om het in ieder geval een keer te laten zien.
Dus kun je wel wat hulp gebruiken bij een goede briefing of heb je die juist al voor me klaarliggen? Neem contact met me op, ik ben benieuwd naar je plannen voor SEO teksten.