Patrick Wessels 15 januari 2024

Krachtige copywriting: alleen dit moet je nog weten voor geweldige nieuwe klanten

Zo’n titel klik je aan, niet? Het wekt je nieuwsgierigheid, dus verleidt tot klikken. Want jouw brein denkt ‘wat als dit artikel inderdaad die ene fantastische tip deelt?’ Als je echt alleen dit nog moet weten is het een kleine moeite om er even naar te kijken.

Als je erover na zou denken weet je wel dat het artikel deze belofte niet zal waarmaken. Tegelijkertijd weet je ook dat er anderen zijn die minder slim zijn dan jij en toch meer geweldige klanten bedienen. Dus er móet iets zijn dat zij weten, en jij niet..

De kracht van nieuwsgierigheid

Nieuwsgierigheid is een bijzondere mentale staat. Het brein kan zich er niet tegen verweren. Er moet een antwoord komen, bevestigend of niet. Zonder antwoord blijft het knagen. Want, ‘wat nou als…’!?

Een titel die nieuwsgierig maakt trekt de aandacht en overtuigt om te klikken. Vervolgens is het aan jou om een artikel te schrijven dat daadwerkelijk waarde biedt. Door uit te leggen hoe het echt zit, als inderdaad die ‘ene gouden tip’ niet bestaat.

Overigens, wat je echt moet doen voor geweldige nieuwe klanten? Doorzetten. Als je alles op alles zet, steeds beter wordt in je werkt en volhoudt komen die klanten vanzelf. Tenminste, als je jarenlang doorzetten durft te typeren als ‘vanzelf’. 

Zonder waarde dooft het effect

Het klopt dat krachtige titels de aandacht trekken en dus verleiden om te klikken. Maar het klopt ook dat het geen duurzame strategie is, als je geen waarde levert.

Dat is eigenlijk goed nieuws. Als jij doorzet, volhoudt en waarde biedt door steeds beter te worden in wat je doet zal je uiteindelijk winnen. Clickbait zal uiteindelijk verliezen, omdat de nieuwsgierigheid afneemt als dezelfde afzender steeds niet waarmaakt wat er wordt beloofd.

Gebruik dus nieuwsgierigheid om bezoekers te laten klikken. En vertel daarna het echte verhaal, ook als dat niet die ‘ene gouden tip’ is. Echte waarde wint het van clickbait. Dus doorzetten is de kunst, waarna het voor anderen uiteindelijk zal lijken of het je allemaal ‘vanzelf’ is gelukt.