Patrick Wessels 01 januari 2024

Sterke SEO teksten: zo gebruik je Google Search Console

Als je optimaliseert voor Google wil je natuurlijk ook van de zoekmachine weten wat dit oplevert. Google Search Console geeft daar inzicht in. De gratis tool toont je bijvoorbeeld welke pagina’s goed presteren, op welke zoektermen je vooral vindbaar bent en aan welke content je misschien meer aandacht moet besteden.

Tip: stel Search Console in met de uitleg door Google zelf. 

Tip: koppel Search Console met Google Analytics.

Wat is er relevant?

Google Search Console toont allerlei gegevens. Dat geldt voor het eerste dashboard dat je ziet bij openen en voor de specifieke elementen die je kan selecteren. Wat is er relevant voor je SEO teksten?

  • Prestaties
    Bekijk welke zoekopdrachten je de meeste organische bezoekers opleveren.
  • URL-inspectie
    Controleer de indexering van een specifieke pagina van jouw website.

Maak het vooral niet moeilijker dan nodig. Search Console toont veel meer statistieken, maar die heb je als SEO tekstschrijver eigenlijk niet nodig.

Prestaties: zoekopdrachten en pagina’s

De Prestaties in Search Console tonen je welke zoekopdrachten (zoektermen) je de meeste bezoekers vanuit Google opleveren. Het dashboard toont de lijst met zoektermen, met per zoekopdracht het aantal klikken (naar jouw website) en het aantal vertoningen.

Wat je zoekt zijn zoekopdrachten met veel vertoningen, maar relatief weinig klikken. Dat laat namelijk zien dat je wél zichtbaar bent in de zoekresultaten, maar dat gebruikers jouw website niet aanklikken. Optimaliseer in dat geval de SEO-titel en meta-beschrijving. Zorg voor een overtuigende boodschap die nieuwsgierig maakt, zodat gebruikers voortaan jouw website aanklikken.

Vergelijk deze lijst van zoekopdrachten daarnaast met je resultaten uit het zoekwoordenonderzoek. Welke zoektermen zijn wél belangrijk voor je website, maar komen hier niet terug? Die pagina’s vragen om sterkere SEO-teksten.

Bekijk de tabbladen ‘Zoekopdrachten’ en ‘Pagina’s’. Zorg dat alle pagina’s die veel klikken krijgen sterke SEO-content bevatten. Controleer bovendien de call-to-action, om bezoekers te verleiden om contact met je op te nemen of een bestelling te doen.

URL-inspectie: onderzoek per pagina

Heb je sterke SEO teksten geschreven voor een pagina, maar zie je de zoekopdracht (en dus de pagina) niet terug in de top 10 in Search Console? Misschien is er iets aan de hand met de indexering.

Dat controleer je bij URL-inspectie, een tweede relevante tool binnen Search Console.

Zodra je de tool aanklikt vraagt de pagina je om de URL die je wil inspecteren, bovenin de zoekbalk. Vul de URL in. Search Console toont je vervolgens of de pagina is geïndexeerd en of dat goed is gebeurd. Je kunt specifiek zien of de pagina bruikbaar is op mobiel, broodkruimels bevat, veelgestelde vragen bevat en is opgenomen in het zoekvak voor sitelinks. 

Ontbreekt er iets aan de indexering? Verbeter de pagina en kies daarna voor ‘Indexering aanvragen’. Google zal de pagina opnieuw indexeren, zodat je kunt controleren of het probleem is opgelost.