Patrick Wessels 29 januari 2024

Psychologisch overtuigende teksten: vermijd verzwakkingen

Dit is het beste artikel dat je zal lezen. Tenminste, dat is het misschien. Het schijnt dat er waardevolle informatie in staat. Ondanks dat ik geen expert ben, zou je wat aan m’n inzichten kunnen hebben, wellicht. Dat kun je het best zelf beoordelen, denk je niet?

Dat is geen intro om over naar huis te schrijven. Dat je hier bent aangekomen mag een klein wonder heten. Het intro staat namelijk vol met verzwakkingen.

Drie soorten verzwakkingen 

Je hoeft niet arrogant te doen om zelfverzekerd over te komen. Het is niet de bedoeling om uit de hoogte te doen, maar verzwakkingen zullen je niet helpen om de ander te overtuigen.

Pas daarom op met 1) twijfel, 2) disclaimers en 3) verkeerde vragen, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. 

1. Twijfel

Pas op met twijfel. Zaai geen twijfel als dat niet nodig is. Het verzwakt je argument, waardoor je minder psychologisch overtuigende teksten schrijft. Typische woorden om te vermijden zijn:

  • Misschien
  • Schijnt
  • Zou kunnen

Neem in plaats daarvan stelling. Durf te kiezen, door niet te veel in de nuance te duiken. Gedraag je niet als wetenschapper, maar een marketeer die wil overtuigen. 

Tip: neem een voorbeeld aan Chat GPT. Het taalmodel maakt zo nu en dan een foutje of verkoopt zelfs complete onzin, maar overtuigend is het wel. Je vindt geen spoor van twijfel in de teksten. 

2. Disclaimers

Gebruik geen disclaimers als je een punt wil maken. Een lezer wil je graag geloven, maar dat is lastig als je vooraf een voorbehoud maakt.

Vermijd daarom:

  • Ik denk zelf van niet, maar…
  • Ik ben geen expert, maar…
  • Het zou allebei kunnen, maar…

Neem in plaats daarvan opnieuw stelling. Kies een kant, en motiveer je keuze. Beargumenteer waarom de lezer van jou moet aannemen wat je beschrijft of voorstelt.

3. Verkeerde vragen

Stel ten slotte geen verkeerde vragen. Vermijd dus:

  • …, denk je niet?
  • …, of wel?
  • …, toch?

Disclaimer 

En dan toch een disclaimer, omdat dit uiteindelijk een informatieve tekst is:

Zowel de vragen, disclaimers als de twijfel werken prima als je een informatief verhaal vertelt. Je komt daardoor objectiever over. Toch werkt het niet als je de ander wil overtuigen.