Patrick Wessels 08 november 2021

Krachtige Copywriting: Duidelijkheid is het doorslaggevende doel

Met welke prachtige vormen van persuasion kunnen verkopers het best verleiden? Er zijn allerlei afleidingstechnieken en manieren om te manipuleren te bedenken. Het meest effectief blijft een bijzonder eenvoudige aanpak, namelijk die van duidelijkheid.

Als jij duidelijk bent in wat je de doelgroep te bieden hebt is dat de meest effectieve boodschap. Dus merk je dat een beetje duidelijkheid niet genoeg is? De kans is groot dat er wat anders aan de hand is.

Bevestigen als belangrijkste beïnvloeding

De match tussen wat jij maakt of aanbiedt en de markt is wat werkelijk verkoopt. Zorg dat jouw oplossing of aanbod aansluit bij wat klanten zoeken, en de verkoop verloopt als vanzelf.

Krachtige copywriting heeft dan slechts tot doel om bezoekers, geïnteresseerden of potentiële klanten te bevestigen in hun keuze. Met een beetje copy of een stuk tekst maak je duidelijk dat ze met jouw product of dienst inderdaad de beste keuze maken.

Er is iets anders aan de hand

Dus merk je dat je andere afleidingstactieken of beïnvloedingsprincipes nodig hebt om te verkopen? Dan zou er eigenlijk al een belletje moeten gaan rinkelen.

Met de focus op angst, hebberigheid of sociale druk lukt het om van alles te verkopen. Dat wil zeggen, je hebt daarmee op de korte termijn waarschijnlijk succes. Het is bijzonder lastig om daarmee loyaliteit op te bouwen, iets waar zelfs een wereldspeler als Booking.com nadrukkelijk mee worstelt. 

Zorg dat je een geweldig product of een fijne dienst aanbiedt, waar bezoekers, deelnemers en klanten blij van worden. Je zal merken dat je dan veel minder beïnvloeding nodig hebt. Krachtige copywriting vraagt dan slechts om duidelijkheid.

Duidelijkheid bouwt een merk

Duidelijke copy creëert een merk waar klanten op kunnen bouwen. Je presenteert een merk dat precies aansluit bij hun wensen en behoeften. De bevestiging dat jouw merk de juiste keuze vormt is voldoende om de doelgroep te verleiden om tot een aankoop over te gaan.

Tip: duidelijke copy betekent ook dat je specifiek aangeeft voor welke doelgroep jij een oplossing aanbiedt. Dat is per definitie niet iedereen, dus durf keuzes te maken om duidelijker te communiceren over wat je te bieden hebt.