Patrick Wessels 22 november 2021

Psychologisch overtuigende teksten: noem personen in plaats van percentages

Maar liefst 90% van de lezers zoals jij vindt deze artikelen waardevol.

Even los van of dit waar is (ik hoop het wel!), het is psychologisch niet bepaald overtuigend. Zo’n percentage zegt namelijk niets, totdat jouw brein het omzet naar wat het eigenlijk betekent.

Jouw brein moet namelijk zelf bedenken dat 90% van de mensen gelijk staat aan bijvoorbeeld 9 op de 10 anderen om je heen. Het is een bijzonder grote meerderheid. Iets dat duidelijk wordt als je 10 anderen op een rij zet en er 9 ziet die hun beide duimen in de lucht steken.

Risico’s en kansen inschatten

Uit wetenschappelijk onderzoek door Slovic, Monahan en MacGregor blijkt dat het noemen van personen veel overtuigender is dan gebruik van het bijbehorende percentage.

Ze vertelden psychologen en psychiaters op twee manieren over een situatie:

  • Psychiatrisch patiënten zoals meneer Jones zullen in 20% van de gevallen opnieuw geweld gebruiken als ze terugkeren in de samenleving.
  • 20 van de 100 psychiatrisch patiënten zoals meneer Jones zullen opnieuw geweldig gebruiken als ze terugkeren in de samenleving.

De beide statements vertellen statistisch precies hetzelfde. Toch kozen twee keer meer psychologen en psychiaters er in het tweede geval voor om de patiënt nog niet terug te laten keren in de samenleving en die langer te behandelen.

Noem personen in plaats van percentages

Het is op die manier dus een stuk overtuigender als ik je vertel dat 9 van de 10 lezers zoals jij deze artikelen waardevol vindt. Het voorkomt namelijk dat jouw brein zelf moet ‘vertalen’ wat er eigenlijk staat. De informatie is meer concreet en makkelijker voor te stellen. 

Dus wil je nieuwe klanten overtuigen van jouw product, dienst of andere oplossing? Vertel niet dat 95% het aanbeveelt. Maak het concreter door te stellen dat 95 van de 100 personen het aanbeveelt.