Patrick Wessels 25 oktober 2021

Sterke SEO teksten: optimaliseer van boven naar beneden

Zoekmachines proberen pagina’s te lezen zoals ook bezoekers dat zouden doen. Misschien ken je het F-patroon, dat beschrijft hoe veel bezoekers de website scannen. Ondanks dat er discussie over het belang hiervan is blijft het in veel gevallen een manier waarop bezoekers in korte tijd bepalen of de pagina interessant voor hen is.

Als je sterke SEO teksten wilt schrijven is het verstandig om daar in ieder geval rekening mee te houden. Het is geen garantie op succes, maar voor de optimalisatie geeft het je een handige kapstok.

Optimaliseer een pagina namelijk van boven naar beneden. Je houdt dan rekening met de belangrijke kern van het F-patroon, namelijk in de verticale richting. Horizontaal is het de moeite waard om zoektermen zo ver mogelijk vooraan te zetten, al is dat effect vaak minder sterk dan de verticale verdeling.  

Begin met de H1: de titel van de pagina

Ben je benieuwd hoe dat in de praktijk werkt? Het is belangrijk om jouw optimalisatie te starten bij de H1.

De H1 is de titel van de pagina. Het is gebruikelijk om die titel gelijk te houden aan wat je gebruikt om de URL van een pagina op te bouwen. Ik zal je een voorbeeld geven:

  • Dit artikel heeft de H1: Sterke SEO teksten: optimaliseer van boven naar beneden
    De zoekterm [seo teksten] staat zo ver mogelijk vooraan in de titel. Dat draagt optimaal bij aan de optimalisatie voor zoekmachines.
  • De URL van de pagina eindigt met ‘sterke-seo-teksten-optimaliseer-van-boven-naar-beneden’.
    Het is zoekmachines daardoor al vanuit de sitemap duidelijk waar deze pagina over gaat.

Tip: vind je het lastig om meteen een pakkende titel te verzinnen, inclusief optimalisatie met de zoekterm? Geen probleem, je kunt de titel (H1) natuurlijk ook gewoon als laatste maken. Als je er maar voor zorgt dat de (belangrijkste) zoekterm er meteen in voor komt. 

Vanuit de inleiding naar de rest van de tekst

Naarmate jouw tekst langer wordt zullen er meer bezoekers afhaken. Dat weten de zoekmachines ook. Dus gebruik je de zoekterm in de inleiding van jouw tekst? Of zelfs in de eerste regel? Dan heeft dat een grotere impact dan in de rest van de tekst.

Zorg dat je de zoekterm in ieder geval (vroeg) in de inleiding noemt. Geef daarmee aan waar de tekst over zal gaan. En geef zoekmachines zoals Google direct aan voor welke term je de pagina optimaliseert. 

Aandacht voor H2, H3 en andere tussenkoppen

In de rest van de tekst zal de zoekterm als het goed is op een natuurlijke manier voorkomen. Je kunt er waarschijnlijk niet omheen, dus het is niet nodig om daar steeds specifiek op te blijven letten.

Een uitzondering geldt voor de H2, H3 en andere tussenkoppen die je gebruikt. Zorg ervoor dat je de (belangrijkste) zoekterm in ieder geval één keer in zo’n tussenkop gebruikt.

Tip: optimaliseer je voor een Featured Snippet of gebruik je een FAQ-gedeelte met de antwoorden op veelgestelde vragen? Gebruik in de tussenkop daarbij in ieder geval de zoekterm. Je maakt de kans dan zo groot mogelijk dat Google en andere zoekmachines deze informatie meteen in de zoekresultaten laten zien.