Patrick Wessels 11 oktober 2021

Psychologisch overtuigende teksten: vertéllen in plaats van verkópen

Ik neem na een aanvraag snel contact met je op. En mijn klanten vinden dat geweldig.

Het zijn sterke claims, waar je misschien blij van wordt als je een tekstschrijver zoekt. Toch kan het psychologisch een stuk overtuigender. De claims zijn namelijk heel vaag. De boodschap is niet verkeerd, maar zodra het concreet wordt neemt de overtuigingskracht enorm toe.

Concrete claims die vertellen in plaats van verkopen

Stel dat ik er het volgende van maak:

  • Ik neem na een aanvraag binnen 24 uur contact je op.
  • Al 1.894 klanten vinden dat geweldig.

De boodschap is ineens heel concreet, zodat je precies weet wat je kunt verwachten. Bovendien is het geloofwaardiger en daardoor meer overtuigend. Dat komt door de rol van zo’n claim.

Als je de claim concreet maakt ‘vertelt’ die een verhaal. Zolang je het vaag laat blijft een claim vooral ‘verkopen’. Daar trappen klanten of lezers van een blog niet zomaar in, waardoor de boodschap eigenlijk niet goed overkomt.

Gebruik grote getallen

Onderzoek wijst bovendien uit dat met name grote getallen veel invloed hebben. Dus kun je het concreet maken met een groot getal? Op die manier vergroot je de overtuigingskracht en heb je meer kans dat jouw boodschap overkomt.

Dus bouw je WordPress-websites en wil je jouw klant overtuigen dat dit de beste keuze is? Vertel niet dat ‘heel veel’ websites dit CMS gebruiken. Stel in plaats daarvan dat naar schatting 64 miljoen websites het WordPress CMS draaien. Of dat deze websites dagelijks meer dan 400 miljoen bezoekers ontvangen. Of 400.000.000 zelfs, als je het echt in grote getallen wilt weergeven.