Patrick Wessels 27 september 2021

Krachtige Copywriting: schrijf zelfs een serieuze tekst voor jouw beste vriend

Er gebeurt iets grappigs als je iemand vraagt voor het eerst een professionele tekst te schrijven.

Je zal merken dat diegene de eerste regel waarschijnlijk niet snel op papier krijgt. Het duurt even om te beginnen. Dat wil zeggen, om ‘goed’ te beginnen. Want goed moet het natuurlijk wel zijn, om de tekst een beetje gewicht te geven. Toch?

Het is een typische valkuil, waardoor je juist wegblijft van krachtige copywriting. En je een stuk schrijft dat technisch misschien tot de top behoort, maar wat bijna niemand graag leest. 

Linguïstisch listig met jammerlijk jargon

Krachtige copy leest makkelijk, brengt een duidelijke boodschap over en is volledig vrij van jargon. 

Pas als je schrijft op een manier die in principe iedereen meteen begrijpt zit je op het juiste niveau. Zelfs in de meest technische branche en met de hoogst opgeleide doelgroep zit namelijk niemand te wachten op ingewikkeld taalgebruik.

Het is een hardnekkig misverstand dat jouw kennis van zaken blijkt uit de moeilijkheid van de woorden die je kiest. Juist in Jip-en-Janneke-taal blijkt dat je echt begrijpt waar je het over hebt. Omdat je het uitlegt op een manier die de ander meteen kan volgen. 

Laat het aan je voorlezen

Schrijf jouw teksten daarom voortaan voor je beste vriend. Of voor iemand anders die jouw branche niet kent. Pas als diegene het makkelijk kan lezen en volledig begrijpt heb jij het voor elkaar.

En als jouw beste vriend daar misschien niet helemaal eerlijk in is kun je dat eenvoudig testen. Laat die vriend jouw tekst maar aan je voorlezen. Merk je dat diegene op bepaalde plekken hapert? Dát zijn de woorden waar het misgaat. En waar je dus een makkelijker alternatief voor moet vinden. Of waar je de zin anders moet opbouwen, zodat jouw vriend het moeiteloos kan meelezen. 

Tip: vooraf al zeker weten dat de woorden niet te moeilijk zijn? Check of ze B1 zijn.