Patrick Wessels 02 januari 2023

Krachtige Copywriting: gebruik analogieën en speel in op emoties

Overtuigen werkt net als een doolhof. Je gebruikt gangetjes links en rechts om de weg te vinden waarmee je vooruit komt en jouw doel bereikt. Als het op de eerste manier niet lukt probeer je iets anders, net zo lang tot je de sleutel tot succes vindt.

Het dwalen door het doolhof is een analogie voor wat je moet doen om jouw klant te overtuigen. Als je nog niet goed weet hoe je overtuigt als copywriter heb je iets aan die analogie. Een doolhof ken je namelijk waarschijnlijk wel, en je weet ook hoe je daar de uitgang (jouw doel) bereikt.

Iets dat iemand al begrijpt

Gebruik een analogie als je wilt overtuigen met copywriting. Misschien schrijf je over een nieuw product, of een toepassing die voor iemand nieuw is. Dat geldt zelfs voor de meest traditionele en bekende oplossingen, als iemand die nog nooit eerder gebruikte.

Met een analogie vertaal je dat wat je wilt vertellen naar iets wat iemand al begrijpt. Zoek een analogie die bij de doelgroep bekend is, om iemand emotioneel gerust te stellen.

Neem onzekerheid weg

Dat wat nieuw is (of iemand als nieuw ervaart) creëert onzekerheid. Dat voelt emotioneel spannend aan, mogelijk zelfs als gevaarlijk (onbewust). Het is dan belangrijk om die onzekerheid weg te nemen. Dat lukt bijvoorbeeld met een herkenbare analogie.

Als iemand daardoor meteen begrijpt wat je bedoelt voelt dat een stuk minder spannend aan. Dat wat je uitlegt wordt ineens een veilig verhaal, waarmee je de kans hebt om de ander te overtuigen. Jouw lezer hoeft niet langer op z’n hoede te zijn, omdat je diegene ontwapent met een analogie.

Overtuig met analogieën

Gebruik analogieën voor een verhaal dat de lezer begrijpt, herkent en dat veilig aanvoelt. Maak het onbekende bekender, om de weerstand die iemand misschien (nog) heeft weg te nemen.

Tip: houd er rekening mee dat wat voor jou heel normaal is en veilig voelt (waar je dagelijks mee werkt) voor de ander helemaal nieuw kan zijn. Juist als je veel ervaring hebt met een product, dienst of branche is het verstandig om zelfs een analogie te vinden voor wat jij vanzelfsprekend vindt.