Patrick Wessels 19 december 2022

Sterke SEO teksten: optimaliseer de titel

De paginatitel bepaalt hoeveel lezers jouw SEO-tekst aanklikken en beginnen te lezen. Daarnaast is het voor Google en andere zoekmachines een belangrijk signaal, dat aangeeft waar de tekst over gaat. Optimaliseer de titel met de belangrijkste zoekterm. En houd rekening met de waarde van posities in de titel, die afloopt van links naar rechts.

Unieke titel per pagina

Je gebruikt per SEO-tekst natuurlijk een unieke titel. Iedere tekst is een eigen pagina, dus dat verdient een eigen titel. Je voorkomt daarmee dat Google pagina’s als dubbel kan zien en dat lezers in de war raken.

Tip: lijken producten, categorieën of andere pagina’s op elkaar? Varieer met de opbouw van titels, om ze steeds uniek te houden. Dezelfde titels werken verwarrend, dus zijn daardoor niet optimaal. 

Twee tips voor een sterke titel boven een SEO-tekst

Verwerk de zoekterm waarvoor je wilt ranken in de titel van een tekst. Alleen op die manier geef je Google en andere zoekmachines meteen aan waar het om gaat. Zorg dat de zoekterm in de titel de juiste vorm heeft.

Dus schrijf je over [SEO teksten]? Gebruik dan die precieze vorm, en niet ‘SEO tekst’. Dat luistert vooral in de titel nauw. In de rest van de tekst kun je variëren, zeker met het huidige slimme algoritme van zoekmachines.

Zorg er ten tweede voor dat je de zoekterm zo ver mogelijk vooraan in de titel verwerkt. Houd er rekening mee dat de eerste woorden van de titel meer waarde hebben dan wat er volgt. 

De titel ‘Sterke SEO teksten: optimaliseer de titel’ schrijft dus de meeste waarde toe aan ‘Sterke SEO teksten’. En minder aan ‘optimaliseer de titel’. Iedere positie verder naar rechts is een beetje minder waard, dus je wilt de (belangrijkste) zoekterm zo ver mogelijk naar links verwerken.

Aan de slag: schrijf en optimaliseer

Wil je sterke titels schrijven voor je SEO teksten?  Begin met een werktitel, die beschrijft waar het stuk over gaat. Verwerk alvast de zoekterm als dat lukt.

Schrijf daarna de rest van de tekst. Houd er rekening mee dat de titel misschien nog niet perfect is. Kijk als je de tekst af hebt nog een keer naar de titel. Bedenk drie alternatieven, of meer als dat lukt. Kies vervolgens de beste titel, die overtuigt en die de zoekterm zo ver mogelijk naar links heeft staan. Dan gebruik je een titel die werkt, voor de sterke SEO teksten die je schrijft.