Patrick Wessels 05 december 2022

Psychologisch overtuigende teksten: ontwapen voordat je overtuigt

Jij hebt jouw lezer wat te bieden. Daarom zou je het liefst met de deur in huis vallen. Toch is dat niet verstandig. Als je begint met jouw oplossing en de call-to-action is de kans klein dat de lezer daar al klaar voor is. Neem liever even de tijd, door je eigenlijke motief nog even te verbergen.

Verberg je eigenlijke motief

Door nog even te wachten met je eigenlijke motief kun je de lezer meer waarde bieden. En belangrijker nog, krijg je de kans om het probleem dat de lezer ervaart beter te schetsen.

Speel in op een behoefte, op een concreet probleem of een uitdaging die iemand ervaart. Diegene die jouw product, dienst of een andere oplossing zoekt wil vooruit. Dat lukt om een bepaalde reden niet. Zoom in op die reden.

Je voorkomt daarmee dat een lezer meteen doorheeft dat je iets wilt verkopen. Of dat je met een call-to-action wilt aanzetten tot actie. Er zou weerstand ontstaan, omdat de lezer het idee heeft dat je diegene probeert te overtuigen, verleiden of zelfs manipuleren.

Vraag om ‘ja, dat klopt’

Gebruik de inleiding en de eerste alinea’s van je tekst om bevestiging te krijgen van jouw lezer. Schets het probleem, en vraag de lezer (retorisch) of diegene zich daarin herkent.

Pas als je een denkbeeldig ‘ja, dat klopt’ van de lezer hebt kun je overgaan tot je daadwerkelijke motief. Op dat moment is de lezer er klaar voor om van jou te horen welke oplossing je te bieden hebt.

Tip: houd rekening met de fase waarin een potentiële klant zich bevindt. Tijdens de oriëntatiefase moet je meer ruimte nemen en langer wachten dan als iemand al klaar is om aan te kopen.

Verleid met jouw call-to-action

Heb je de aandacht van de lezer, het probleem goed beschreven en een ‘ja, dat klopt’ te pakken? Dan is jouw lezer klaar voor de oplossing die je te bieden hebt. Schrijf toe naar de call-to-action of verwijs naar het product of de dienst die je aan te bieden hebt. Dan maak je veel meer kans om daarmee succesvol te zijn, dan wanneer je dat al eerder had gedaan.