Krachtige Copywriting: vind waardevolle vergelijkingen
Het menselijk brein leert het makkelijkst met vergelijkingen. We zijn supersterk in vergelijken, associëren en het ontdekken van patronen. Dat betekent dat vergelijkingen, metaforen en analogieën geweldig werken als je overtuigend wilt schrijven met krachtige copywriting.
Naar een volwassen internet
Neem bijvoorbeeld dit artikel op FrankWatching over Web3 voor het internet. Dankzij de analogie naar volwassenheid (na de puberteit) begrijp je meteen waar de schrijver het over heeft.
Wetenschappelijk wordt keer op keer aangetoond dat zo’n analogie helpt om informatie makkelijker te begrijpen.
De vergelijking van ‘puber naar volwassenheid’ geeft heel goed aan hoe het internet zich heeft ontwikkeld. Dat ‘Web3 gaat over de regie terugpakken en baas zijn over je eigen gegevens en data’ wordt op die manier veel makkelijker te begrijpen. Als de schrijver alleen had uitgelegd hoe ‘jij je profiel, gegevens en data [beheert] en zelf [bepaalt] wat je deelt en met wie’ was dat zonder de vergelijking veel minder duidelijk geweest.
Vind een waardevolle vergelijking
Wil je lezers uitleggen hoe fantastisch jouw product, dienst of oplossing werkt? Vind dan een vergelijking die meteen duidelijk maakt wat je bedoelt.
Ik kan je bijvoorbeeld uitleggen dat ik als tekstschrijver kan helpen om jouw copywriting te verbeteren. Beter werkt het waarschijnlijk als ik mijn teksten ten opzichte van die van jou vergelijk met een sterrenchef die jouw pasta pesto met dezelfde ingrediënten naar een smakelijk topniveau kookt.
Zoek een vergelijking, associatie of een analogie die jouw lezers meteen begrijpen. Om op die manier aan te tonen hoe jouw werk verschilt van dat van concurrenten. Of wat jij kunt toevoegen aan wat iemand ook zelf zou kunnen.