Patrick Wessels 25 april 2022

Krachtige Copywriting: gebruik geen woord te veel

Ieder woord moet raak zijn. Pas als er geen woord te veel staat schrijf je een sterke tekst.

Dat vraagt om een actieve vorm, woorden van waarde en teksten die opbouwen naar de boodschap die je wilt overbrengen. Bovendien schrijf je zo simpel mogelijk, dus zonder lastige woorden die de lezer niet verder helpen.

 

Maak het makkelijk

Iedere lastige lettergreep is er één te veel. Houd het simpel en doe dat in zo min mogelijk woorden.

Een goede copywriter zoekt steeds naar nog makkelijkere woorden, zonder aan inhoud te verliezen. Invloedrijk schrijver Thomas Jefferson zei daarover:

“The most valuable of all talents is that of never using two words when one will do.”

 

Copywriters schrijven geen literatuur

De ene schrijver is de andere niet. Sommigen schrijven geweldige literatuur en bijvoorbeeld een warm merkverhaal. Dat zijn daarmee niet automatisch goede copywriters. In sommige situaties dragen grammaticale complexiteit en een uitgebreid vocabulaire bij aan de waarde die de lezer ervaart. In andere gevallen wil je juist kort en bondig zijn. Geen woord te veel, bijvoorbeeld als je wilt aanzetten tot actie.