Patrick Wessels 09 mei 2022

Psychologisch overtuigende teksten: spreek lezers aan met hun voornaam

Met één magisch woord breng je jouw lezer meteen in een positieve stemming. Het woord maakt jouw boodschap automatisch een stuk overtuigender. En jij wordt er een stuk sympathieker van, zodat je meer gelegenheid krijgt om te vertellen wat je wilt overbrengen.

Met één woord leg je de rode loper uit om jouw lezer te overtuigen. Dat wil zeggen, een specifiek woord voor die lezer. Het gaat namelijk om iemands voornaam. Er is geen ander woord belangrijker als je een psychologisch overtuigende tekst wilt schrijven.

Het beste gevoel bij je eigen naam

Er geldt op onbewust niveau in het brein geen positiever woord dan je eigen voornaam. Het is het woord dat je het meest gehoord hebt, het vaakst zelf schrijft en waar je hopelijk allerlei positieve associaties mee hebt.

Samen zorgt dat ervoor dat er bij het horen van je eigen naam een aantal specifieke hersendelen actief worden. Ze zorgen ervoor dat je het woord optimaal positief verwerkt. Die positiviteit straalt af op de rest van de tekst die je leest.

Het effect hangt sterk samen met het Mere Exposure Effect. Hoe vaker je een woord ziet, uitspreekt en ‘activeert’ in het (onbewuste) brein, des te positiever zal je daarover oordelen. Het is dé reden dat bedrijven nog altijd reclame maken op televisie, op de radio en bijvoorbeeld op reclameborden langs de sportvelden.

Dus verstuur je een zakelijke e-mail of heb je de kans om een andere tekst te personaliseren? De voornaam van jouw lezer is het meest krachtige en magische woord dat je kunt gebruiken.  

In de aanhef én in de tekst

Die personalisatie van psychologisch overtuigende teksten kun je op meerdere manieren doorvoeren. Natuurlijk gebruik je de voornaam van de ontvanger in de aanhef. Daarnaast is het een goed idee om de naam op nog een paar meer plekken in de tekst te verwerken.

Ga maar na, het is geen toeval dat telemarketeers je naam tijdens het gesprek regelmatig noemen als ze je over hun aanbod vertellen. Ze zijn getraind om jouw voornaam te gebruiken, zodat je het aanbod automatisch een beetje positiever beoordeelt.