Patrick Wessels 11 april 2022

Sterke SEO teksten: zijn dikgedrukte zinnen zinloos?

Dikgedrukte zinnen in SEO teksten om de vindbaarheid te verbeteren: dat is een grove onderschatting van hoe Google en andere zoekmachines werken. Het is een typische techniek van jaren geleden, die niets meer bijdraagt aan zoekmachineoptimalisatie.

Toch?

Dikgedrukt: nadruk op een woord of zin

Niet helemaal. Dikgedrukte zinnen in teksten zijn niet zomaar zinloos. Door de tekst bold te maken leg je daar extra nadruk op. Dat is prettig, bijvoorbeeld om lezers aan te geven waar het je om draait. Of wat er specifiek belangrijk is.

Denk bijvoorbeeld aan een uitnodiging die je opstelt. Door de datum, tijd en locatie dikgedrukt te maken weet je zeker dat daar de aandacht naar uitgaat.

Als lezers een tekst scannen kan dikgedrukt helpen om de leesbaarheid te verbeteren. Je maakt in één oogopslag duidelijk waar het om draait, om zeker te weten dat niemand die boodschap over het hoofd ziet.

Betere vindbaarheid door betere leesbaarheid

Voor de vindbaarheid kijken Google en andere zoekmachines naar tal van factoren. Het algoritme houdt onder andere rekening mee met de leesbaarheid van teksten. Als je schrijft op B1-taalniveau én met de juiste zoektermen maakt dat de website beter vindbaar.

Dikgedrukte teksten kunnen de leesbaarheid van een pagina verbeteren. Dat helpt bijvoorbeeld backlinks vanaf andere websites te verzamelen en verleidt bezoekers om langer op de pagina te blijven (om door te lezen). Op die manier kunnen dikgedrukte zinnen indirect wel degelijk een effect hebben, en zijn ze dus bepaald niet zinloos.

SEO teksten met dikgedrukte zinnen

Moet je SEO teksten daarom vol zetten met dikgedrukte woorden en zinnen? Zowel voor deze als voor andere optimalisaties geldt dat het de lezer moet helpen.

Een direct effect op de vindbaarheid heeft het niet, dus het heeft geen zin om specifiek de zoektermen (standaard) dikgedrukt te maken. Als de dikgedrukte delen jouw lezer helpen om de tekst sneller of beter te begrijpen is dat wél een goed idee. Kies dus voor de kern in een tekst, ook als dat niet de zoekterm is.

Tip: samen met een SEO tekstschrijver aan de slag? Neem contact met me op, ik ben benieuwd waar je precies naar zoekt.