Krachtige Copywriting: herhaal de hoofdpunten
Herhaal de hoofdpunten. Leg in net andere woorden opnieuw de nadruk op wat je vooral wilt vertellen. Dus vertel opnieuw waarmee je wilt overtuigen. En blijf dat een aantal keer herhalen, omdat herhaling bijzonder effectief blijkt om lezers mee te overtuigen. Het is een van de meest effectieve methoden om iemand op andere gedachten te brengen.
Herhaal de hoofdpunten
Als je maar vaak genoeg vertelt wat er belangrijk is krijg je dat uiteindelijk bij iemand tussen de oren. Iedere keer dat je jouw boodschap herhaalt wint dat idee een beetje aan overtuigingskracht.
Dat blijkt bijvoorbeeld uit een onderzoek door wetenschappers Schulz-Hardt, Giersiepen en Mojzisch. Zij ontdekten dat het selectief herhalen van de hoofdpunten uiteindelijk leidde tot meer overtuiging en meer succesvolle beïnvloeding.
De kracht van herhaling blijkt bovendien uit het psychologische mere exposure effect. Door informatie simpelweg vaker te vertonen creëer je een betere kans om iemand te beïnvloeden.
Blijf aandacht trekken met steeds net andere woorden
Zowel online als in andere copy moet je extra nadruk leggen op wat er belangrijk is. Dat hoeft niet steeds in precies dezelfde woorden. Natuurlijk kan ik hier nogmaals benadrukken hoe belangrijk het is om de hoofdpunten te herhalen.
Veel subtieler is het om aan te geven dat je er verstandig aan doet om opnieuw te vertellen waarmee je wilt overtuigen. Of om nogmaals aan te geven waar het eigenlijk om draait. En lezers er keer op keer op te wijzen wat ze eigenlijk moeten weten.
In net andere woorden valt het veel minder op dat je steeds herhaalt wat je zegt. Terwijl aan het eind van je copy één ding heel duidelijk is: namelijk de boodschap die je wilt overbrengen. Houd er rekening mee dat vooral herhaling ervoor zorgt dat lezers duidelijk is waar het je om te doen is. Slechts weinigen hebben anders in één keer door waar het om draait.