Psychologisch overtuigende teksten: noem alvast je concurrenten
Jij gaat jouw bezoekers niet slimmer maken dan ze al zijn, toch?
Het is psychologisch gek genoeg verstandig om dat juist wel te doen. Noem alvast je concurrenten, zodat potentiële klanten minder geneigd zijn om daar zelf naar op zoek te gaan.
Laat bezoekers alvast hun huiswerk doen
Voordat consumenten een (belangrijke) beslissing nemen willen ze het gevoel hebben daar goed over te hebben nagedacht. Pas als iemand voor zijn of haar gevoel voldoende huiswerk heeft gedaan kan er een beslissing worden genomen.
Het voelt daarom verstandig om ook even naar wat concurrenten te kijken. Dat moet gebeuren, linksom of rechtsom. Als jij de concurrenten alvast noemt en aangeeft hoe jouw oplossing, product of dienst daarvan verschilt kan iemand voor zichzelf makkelijker rechtvaardigen om voor jou te kiezen.
Voorkom dat ze zelf naar concurrenten zoeken
Het biedt bovendien een extra voordeel. Je voorkomt namelijk dat potentiële klanten zelf op zoek gaan naar concurrenten. Dat zelf op zoek gaan vormt een risico, omdat dit gedrag leidt tot aannames over jouw geboden kwaliteit.
Vergelijk het maar met de volgende situaties:
- Wie eet voelt zich hongerig
- Wie lacht voelt zich vrolijk
- Wie rechtop zit ervaart meer zelfvertrouwen
Zelfs als je de emoties in eerste instantie niet echt ervaart zal het vertonen van bovenstaand gedrag leiden tot de beschreven mentale staat.
Zodra potentiële klanten zoeken naar concurrenten leidt dat dus tot de aanname dat jouw oplossing minder goed is, simpelweg omdat iemand op zoek gaat naar alternatieven.
Vertel over de verschillen
Door jouw concurrenten alvast te noemen voorkom je dat potentiële klanten daar zelf naar op zoek gaan. Dat voorkomt vervolgens dat zij het gevoel krijgen een beter alternatief te zoeken, omdat jouw aanbieding blijkbaar vraagt om het doen van meer huiswerk.
Ten slotte heb je zelf invloed op wat je over jouw oplossing en die van concurrenten vertelt.
Dat betekent niet dat je concurrenten moet afvallen. Vertel het eerlijke verhaal. Wijs simpelweg op de verschillen, en motiveer waarom jij het anders doet dan wat concurrenten aanbieden.