Patrick Wessels 08 mei 2023

Krachtige copywriting: leer van de grootste loterijen

Stel je voor: je schrijft voor de Staatsloterij of de Postcode Loterij. Hoe zou je klanten laten wegdromen bij de miljoenen die ze kunnen winnen? Waarschijnlijk beschrijf je een onbezorgd leven met vakanties in tropische oorden en de zorgeloze manier waarop ze samen met anderen genieten van geweldige momenten.

Verplaats je in die rol voor veel meer krachtige copywriting. Beschrijf de voordelen voor jouw klant zo levendig mogelijk. Kruip in de huid van de klant en beschrijf hoe hun leven er makkelijker, mooier of veel leuker van wordt.

Schep geweldige verwachtingen

Je overtuigt jouw lezer met een betere wereld dan diegene nu ervaart. Dus beloof je het makkelijker, mooier of leuker te maken? Verplaats je alvast in die betere wereld.

Beschrijf hoe jouw product, dienst of oplossing de wereld voor die ander verandert. Maak het concreet en stel een retorische vraag zoals ‘lijkt je dat niet fantastisch?’.

Je schept geweldige verwachtingen. Om die verwachtingen waar te maken hoeft jouw potentiële klant maar één stap te zeggen: namelijk, jouw product kopen. 

Loterijen laten hun klanten wegdromen

De grootste loterijen bieden maar minimale winkansen. Toch spelen miljoenen mensen mee, omdat de loterij hun klanten weg laat dromen bij geweldige verwachtingen.

Stel je voor…

Leer van die loterijen door jouw klanten zich voor te laten stellen welke geweldige wereld er voor ze klaar ligt. Verplaats je in de situatie van de klant en schets een wereld die een beetje makkelijker, mooier of leuker is. Beschrijf de stap vooruit, het liefst zo levendig en fantasierijk mogelijk.