Patrick Wessels 06 mei 2024

Krachtige copywriting: misbruik je sterkste argument

De titel van je tekst moet de aandacht trekken. Je wilt opvallen, dus simpelweg samenvatten wat iemand in het artikel kan verwachten is waarschijnlijk onvoldoende. Misbruik in plaats daarvan je sterkste argument. Dat creëert meer urgentie, dus een grotere kans dat de lezer jouw tekst aanklikt.

Tegelijkertijd is het een balansoefening. Je wilt de aandacht trekken, maar het vervolgens ook waarmaken. Breng het terug tot de kern, zonder je hand te overspelen.

Breng het terug naar de kern

Begin met een werktitel, waarvoor je alle vrijheid kunt nemen. Zet een titel boven de tekst, zonder daar veel tijd aan te besteden.

Schrijf daarna de tekst. Schrijf, schrap en scherp aan. Ga door tot er een ijzersterke tekst staat, waarmee je precies overbrengt wat je de lezer wil meegeven. Informeer, inspireer, zet aan tot actie of verkoop.

Kijk daarna nog eens kritisch naar de tekst die je schreef. Wat is kern van je verhaal?
Waar werk je uiteindelijk naartoe?

Stel voor die kern vast waarom het de kern is voor jouw lezer. Wat doet het emotioneel? Waarom wil de lezer dit van je weten? Gebruik dat inzicht om de titel op te stellen.

Balans is de sleutel tot succes

Misbruik je sterkste argument, door die in de titel te verwerken. Dat doet beperkt recht aan de rest van het artikel. Je zoomt in op het sterkste argument, om daarmee de aandacht te trekken.

Breng vervolgens weer de balans aan. Zorg dat het artikel beantwoordt aan de verwachtingen op basis van de titel. Kleur een beetje buiten de lijntjes als je een lead-magnet schrijft, maar pas op dat de tekst niet tegenvalt ten opzichte van je ijzersterke titel.

Tip: kom in het intro alvast tot de kern. Werk dat in de eerste alinea’s die volgen uit. Voeg daarna de rest van je artikel toe, om teleurstelling na de titel te voorkomen.