Patrick Wessels 20 mei 2024

Psychologisch overtuigende teksten: kies je tabellen of lijstjes?

Vergelijk je jouw merk met de concurrent in een tabel? Of stel je een lijstje met de voordelen van jouw merk op? De beste manier blijkt af te hangen van de preventie- of promotiefocus van je copy. Dus wil jouw doelgroep een verkeerde keuze voorkomen? Of andersom juist de beste keuze maken? Houd rekening met dat verschil in focus.

Een preventie-focus spreekt mensen aan die willen voorkomen dat ze het verkeerd doen. Ze willen vooral niets over het hoofd zien, vanuit een defensieve motivatie. Daarom vergelijken ze graag de mogelijkheden, om daarop hun beslissing te baseren.

Hebben mensen een promotie-focus? Dan zoeken ze vooruitgang. Ze willen het graag goed doen, met veel aandacht voor innovatie en nieuwe mogelijkheden. Er is veel minder behoefte aan een uitvoerige vergelijking. 

Vergelijkende tabellen of lijstjes met voordelen

Dus, twijfel je tussen een vergelijkende tabel of een lijstje met voordelen? Drie wetenschappers stelden al in 2009 vast hoe je die keuze maakt. Formeel onderzochten ze het effect van regulatory focus op de decision strategy:

Vanuit een preventiefocus hebben mensen behoefte aan nauwkeurigheid, dus een tabel voor een uitvoerige vergelijking.

Bij een promotiefocus hebben mensen behoefte aan progressie, dus vooruitgang op basis van bijvoorbeeld innovatie.

Onderzoek de regulatory focus

Sommige mensen zijn van nature meer preventie- of promotie-georiënteerd. Pessimisten (en realisten) zullen de neiging hebben tot preventie, terwijl optimisten vaak meer vanuit promotie redeneren. 

Houd er ondertussen rekening mee dat dit per situatie kan verschillen. Wil je verder lezen? Harvard Business Review schreef daarover al eens een sterk stuk.