Krachtige copywriting: ontkracht alvast de nadelen
Als copywriter probeer je jouw lezer te overtuigen. Het is een spel tussen jouw argumenten en de overwegingen van de lezer. Belangrijk om te onthouden is dat degene die het eerst een nadeel noemt meestal wint. Dus, zorg ervoor dat jij als eerste een nadeel noemt.
Begin met een nadeel…
Voorkom dat een lezer zich afvraagt ‘leuk idee, maar heb je ook gedacht aan <nadeel>?’
Zorg er in plaats daarvan voor dat je de eerste bent die het nadeel noemt. Nog voordat de lezer daaraan dacht. Wie het nadeel als eerst noemt wint meestal, omdat je voorkomt dat je daarop moet reageren.
Zou een lezer al aan het nadeel denken en je dat in gedachten voor de voeten werpen? Alles wat je antwoordt klinkt dan automatisch een beetje leeg. Het lijkt een antwoord op het nadeel, waarmee jij je in bochten wringt om de lezer toch te overtuigen.
…en ontkracht dat voordat de lezer eraan denkt
Noem in plaats daarvan als eerste het nadeel. En leg meteen uit hoe je daar al aan hebt gedacht, en er een oplossing voor hebt.
Begin daarom zelf met ‘Je denkt misschien, hoe zit het met <nadeel>?’.
En leg vervolgens uit dat ‘we daar natuurlijk aan hebben gedacht, en het voor je hebben opgelost’.
Dan maai je het gras voor de voeten van de lezer weg. En hoef je niet te reageren op een nadeel dat de lezer opgooit. In plaats daarvan laat je zien dat je het nadeel kent, dat je erover hebt nagedacht en dat je er een oplossing voor hebt.
Het voordeel van copywriting
Vooral bij copywriting kun je deze techniek goed inzetten. Je bent namelijk in gesprek met de lezer, maar niet op de traditionele manier. De lezer kan niet reageren. Als jij het nadeel snel benoemt en meteen de oplossing laat volgen ben je de lezer in de meeste gevallen dus voor.