Patrick Wessels 03 juli 2023

Psychologisch overtuigende teksten: draai de CTA eens om

Door direct jouw lezer aan te spreken schrijf je psychologisch overtuigender. Wil je daar nog een schep bovenop doen? Bewijs dan dat het werkt, door te beschrijven wat het voor anderen betekent.

Stel dat je medewerkers in een ziekenhuis wilt motiveren om hun handen (vaker) te wassen. Dat kan bijvoorbeeld op deze twee manieren:

  • Handen wassen voorkomt besmetting met ziekten
  • Handen wassen voorkomt dat patiënten besmet raken met ziekten

De tweede vorm blijkt het meest effectief, om medewerkers te motiveren.

Draai het om: bewijs het met anderen

Als je merkt dat een call-to-action (CTA) niet krachtig genoeg werkt, draai het dan om. Bewijs het door te beschrijven wat het voor anderen betekent, als de doelgroep iets niet doet.

Draai de CTA om, zonder de negatieve vorm te kiezen. Betrek er anderen bij, en de gevolgen die zij ervaren als iemand iets niet doet.

Voorbeeld: bespaar tijd met onze app

Er zijn tal van apps die je helpen tijd te besparen. Of die je helpen om beter met je geld om te gaan. Psychologisch is het overtuigender om het om te draaien, en na te denken over wat dat voor anderen betekent. Schrijf bijvoorbeeld:

  • Breng meer tijd met je familie en vrienden door (in plaats van: bespaar tijd met onze app)
  • Ga vaker wat leuks doen met je vrienden (in plaats van: geef minder geld uit)