Krachtige copywriting: schrijf volgens een sterke tekst-template
Alle begin is moeilijk, maar gelukkig zijn er handige hulpmiddelen beschikbaar. Dus ga je voor het eerst aan de slag met copywriting? Een tekst-template kan je helpen om jouw stuk sterk op te bouwen. Van daaruit ontwikkel je jouw aanpak, stijl en signatuur.
Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Dat is al voor je gedaan, dus waarom zou je er geen gebruik van maken? Er bestaan ijzersterke tekst-templates, die zich door de jaren heen hebben bewezen. Daarmee bouw je jouw stuk sterker op, zodat je daarmee direct meer succes hebt.
5 bewezen tekst-templates voor krachtige copywriting
Een creatieve tekst is nog geen overtuigende copy. Doe daarom je voordeel met 3 bewezen effectieve tekst-templates voor copywriters:
Before – After – Bridge
Beschrijf 1) de huidige situatie, daarna 2) hoe de wereld eruit ziet met jouw oplossing en leg vervolgens 3) uit hoe jouw lezer daar komt.
Dus 1) worstel je als copywriter met je teksten? Als je 2) templates gebruikt schrijf je stukken overtuigender. Wat je daarvoor moet doen? 3) Probeer deze 5 templates een keer uit.
Probleem – Overdrijving – Oplossing
Stel samen met jouw lezer het probleem vast. Overdrijf dat probleem, om het daarna op te lossen. Dit is een populaire template voor social media. Al kun je ‘m ook prima voor copywriting gebruiken.
Dus staar je normaal gesproken lang naar een lege pagina? Merk dan hoe een writer’s block zich langzaam meester van je maakt. Of bied weerstand. En schrijf voortaan volgens een template.
Aandacht – Interesse – Desire – Actie (AIDA)
Deze ken je waarschijnlijk, dus mag niet ontbreken: AIDA.
- Trek de aandacht: bijvoorbeeld met een sterke kop
- Wek interesse: met een belofte in de intro die uitnodigt om verder te lezen
- Wakker verlangen aan: beschrijf de voordelen van jouw oplossing
- Zet aan toe actie: met een concrete call-to-action
De 5 tegenwerpingen
De kans is groot dat jouw lezer van alles tegen je argumenten heeft in te brengen. Tenminste, van alles? Het gaat vaak om de 5 tegenwerpingen. Weerleg ze stuk voor stuk:
- ‘Ik heb niet genoeg tijd’ -> hoe bespaart jouw oplossing tijd?
- ‘Ik heb niet genoeg geld’ -> hoe verdient jouw oplossing zichzelf terug?
- ‘Het is niet voor mij geschikt’ -> waarom is het juist voor jouw lezer geschikt?
- ‘Ik geloof je niet’ -> welk bewijs kan je leveren dat het beter is om dat wel te doen?
- ‘Ik heb het niet nodig’ -> welke noodzaak ziet de lezer over het hoofd?
Persuasion-formula
Ten slotte mijn persoonlijke favoriet, de Persuasion Equation van Gary Bencivenga.
- Urgent problem: het urgente probleem waarvoor een oplossing MOET komen
- Unique promise: de belofte die het probleem volledig oplost
- Unquesionable proof: onweerlegbaar bewijs, concreet en uit de praktijk
- User-friendly proposition: een laagdrempelig aanbod, om het voorzichtig te proberen
Tip: hiermee aan de slag? Leuk! Neem contact met me op.