Patrick Wessels 26 december 2023

Krachtige copywriting: stel een vraag

Weet je werkelijk geen goede headline te verzinnen? Stel dan een vraag. Het is een beetje saai en misschien zelfs afgezaagd, maar het werkt wel. De titel van dit artikel had bijvoorbeeld kunnen zijn: ‘Hoe zorg je dat meer bezoekers jouw artikel lezen? Stel ze een vraag’.

Of prikkelender met een ander onderwerp: ‘Hoeveel verdient de top-10 beste copywriters van Nederland? Freelancers versus in-house specialisten’

Waarom werkt het? 

Door de vraag te stellen beloof je indirect dat je het antwoord zal geven. Dat komt door de associatie die lezers hebben met blogs en andere artikelen. Ze zijn vaak informatief van aard, dus op een gestelde vraag volgt het antwoord.

Zodra jij de vraag stelt bedenkt de lezer zich dat die titel hoort bij het artikel waarin je het antwoord deelt. Dat maakt nieuwsgierig, dus de lezer klikt de tekst aan. Vervolgens is het aan jou om in de tekst daadwerkelijk antwoord te geven.

Zo doe je dat in krachtige copywriting

Bedenk je wat lezers graag willen weten. Stel de vraag, zoals jouw doelgroep dat ook zou doen. Wie zich herkent in de gestelde vraag wil waarschijnlijk het antwoord weten, dus klikt het artikel aan.

Handige bronnen voor zulke vragen zijn:

  • Je eigen klantenservice of klantcontact: welke vragen stellen (potentiële) klanten?
  • FAQ-secties met veelgestelde vragen bij concurrenten: welke vragen stellen hun klanten?
  • AnswerthePublic.com: de meest gestelde vragen voor ieder onderwerp dat je zoekt.
    Tip: standaard toont de tool een grafisch overzicht. Klik naast ‘Visualization’ op ‘Data’ en de resultaten worden getoond in overzichtelijke blokken.