Patrick Wessels 18 december 2023

Psychologisch overtuigende teksten: beantwoord een promotie- of preventie-mindset

Schrijf sterkere teksten om jouw doelgroep te overtuigen om bij je te kopen. Of, schrijf sterkere teksten om te voorkomen dat jouw concurrenten er met je klanten vandoor gaan.

Herken je de twee verschillende mindsets? Het (consumenten)brein hanteert een promotie-mindset of preventie-mindset. Daarmee is het brein gericht op het positieve of negatieve domein. Speel je daar slim op in? Dan schrijf je psychologisch overtuigende teksten.

Let op: de focus op promotie of preventie kan per persoon en binnen personen per situatie verschillen.

Verbeterde processing fluency

Passen jouw teksten bij de promotie- of preventiefocus van het brein? Dan schrijf je meer overtuigende teksten. Je verbetert namelijk de processing fluency die het brein, en dus jouw doelgroep ervaart.

Die ‘fluency’ staat voor het gemak waarmee het brein de boodschap verwerkt. Het is een verschil van milliseconden, maar als het brein sneller ‘begrijpt’ wat je bedoelt leidt dat tot een positievere beoordeling. 

Klanten naar de mond praten

Het liefst zou je klanten letterlijk naar de mond praten. Als je precies matcht hoe zij over je product, dienst of de oplossing praten heb je daarmee het meeste succes. Interviews met klanten kunnen je dus goed helpen om de juiste bewoording te kiezen.

Bepaal in ieder geval of je klanten kopen vanuit de wens tot promotie, of het belang van preventie:

  • Promotie: klanten willen efficiënter, sneller, beter, etc.
    Communiceer hoe jouw oplossing ze daarbij helpt.
  • Preventie: klanten willen niet verliezen, niet overweldigd worden, etc.
    Communiceer hoe jouw oplossing dat voorkomt.

Voorbeeld 

Verkoop je een boekhoudprogramma voor zzp’ers? Bij een promotiefocus van het brein communiceer je de efficiëntie, dus hoe ondernemers sneller klaar zijn met hun administratie. Bij een preventiefocus van het brein communiceer je hoe het stress over de administratie voorkomt.

Tip: twijfel je over de promotie- of preventiefocus van het brein bij jouw klant? Interview een aantal klanten. Houd bij hoe vaak ze benoemen efficiënter, sneller of beter te willen ondernemen. En houd bij hoe vaak ze benoemen vooral stress te willen voorkomen.