Krachtige copywriting: stel (en beantwoord) de juiste vragen
Zonder de juiste informatie kun je onmogelijk overtuigend schrijven. Want, wat is het dat je precies aanbiedt? En wat levert dat de doelgroep op? En wie is die doelgroep eigenlijk? Stel jezelf altijd 3 sets aan belangrijke vragen.
Je wilt namelijk weten welk aanbod je presenteert, aan wie je dat aanbod presenteert en hoe je dat aanbod zo aantrekkelijk mogelijk presenteert.
1. Welk aanbod bied je?
Begin met drie vragen, om heel specifiek vast te stellen wat je aanbiedt.
Dat lijkt een open deur, maar pas als je alle drie de vragen goed kunt beantwoorden kun je daarover schrijven.
Ik stel opdrachtgevers als copywriter daarom deze vragen:
- Wat is het aanbod?
- Hoe werkt het?
- Welk voordeel levert het de doelgroep op?
2. Wie is de doelgroep?
Vervolgens wil je weten wie die doelgroep is (en wie dat niet is).
Stel deze vragen:
- Wie is de doelgroep?
- Wat kenmerkt de doelgroep (baan, demografische gegevens, hobby’s, doelen, etc.)
- Welke oplossingen, voordelen of producten zoekt de doelgroep?
- Wat zijn pijnpunten, frustraties en uitdagingen die ze ervaren?
3. Hoe presenteert je het aanbod aan de doelgroep?
Ten slotte wil je het aanbod koppelen aan de doelgroep.
Hoe beantwoordt het aanbod aan de behoeften van de doelgroep?
Stel deze drie vragen:
- Hoe biedt het aanbod voordelen voor de doelgroep?
- Welke pijnpunten of frustraties lost het aanbod op?
- Hoe kan het aanbod de doelgroep helpen hun doelen te bereiken?