Sterke SEO teksten: durf te linken naar bronnen met autoriteit
Om autoriteit met jouw website op te bouwen verzamel je misschien externe backlinks, dus links vanaf andere websites naar die van jou. Maar, wist je dat het andersom ook waardevol kan zijn om naar andere websites toe te linken? Vooral bij complexe onderwerpen is dat een kwaliteitssignaal naar Google en andere zoekmachines.
Je wilt jouw bezoekers de beste informatie bieden, het liefst zo laagdrempelig mogelijk. Tenminste, dat is het doel van Google en andere zoekmachines, dus hopelijk ook dat van jou. Als jij bezoekers het best antwoord geeft op hun zoekintentie beloont de zoekmachine je met de hoogste positie in de zoekresultaten. Het is dan soms een goed idee om extern te linken.
Verwijs bezoekers verder naar meer informatie
Wil je lezers bijvoorbeeld uitleggen hoe belangrijk het is om toegankelijke teksten te schrijven? Op B1-niveau? En wil je uitleggen wat dat is en wat daar kenmerken van zijn?
Ik zou hier als SEO-tekstschrijver in detail kunnen uitleggen wat B1-niveau is. En ik zal niet zeggen dat ik er nooit iets over vermeld. Maar, het voert te ver om hier de B1-expert uit te hangen.
Daarom verwijs ik liever naar de website van de Dienst Publiek en Communicatie, van het Ministerie van Algemene Zaken. Zij leggen heel helder uit wat het B1-taalniveau inhoudt.
Dat is een uitgaande link, waarmee ik de autoriteit van mijn website ‘deel’ via de uitgaande link. Tegelijkertijd draagt het bij aan betere vindbaarheid, omdat ik je als lezer verder help.
Let op: maar, link liever niet naar (directe) concurrenten. Dat wil zeggen, naar andere websites die proberen te scoren op dezelfde zoektermen die voor jou belangrijk zijn. Jouw link naar de andere website is voor die website namelijk een inkomende backlink. Vooral als jouw website meer waarde krijgt is dat voor de ontvangende partij heel waardevol.
Hoeveel externe links verwerkt een SEO-tekstschrijver?
Dus, met hoeveel externe links zorg je voor de juiste balans? Ik link als SEO-tekstschrijver alleen extern als het niet mijn specifieke expertise betreft (of die van de klant). Het gaat dan waarschijnlijk om een link die de hoofdzoekterm van de pagina bovendien niet in de weg zit.
Tip: link vooral naar overheidswebsites en nieuwswebsites. Die hebben vaak een hoge autoriteit. Bovendien zijn ze vindbaar op termen waar je als commercieel bedrijf waarschijnlijk toch niet te veel mee wilt.