Krachtige copywriting: trap niet in clickbait
Natuurlijk levert het klikken en dus bezoekers op. Maar helpt het je op de lange termijn? Na clickbait stel je jouw bezoeker eigenlijk teleur. De content valt tegen, bij de titel waarmee je de aandacht trok. Gebruik daarom een titel die de lading dekt.
Behalve als je de Telegraaf bent (of AD.nl, ook daar doen ze hun best) kom je niet weg met clickbait. Dat wil zeggen, als je een merk wil opbouwen voor de lange termijn. Want, hoeveel van de schreeuwerige merken op Facebook, Instagram en TikTok kun je opnoemen? En hoeveel daarvan volg je daadwerkelijk, als trouwe klant?
Aandacht trekken en je merk opbouwen
Hoeveel aandacht je trekt met een titel werkt als een spectrum. Aan de ene zijde vind je ‘aandacht trekken’, aan de andere kant staat ‘je merk opbouwen’. Hoe verder je opschuift naar aandacht trekken, des te kleiner de kans dat je daarmee een sterk merk opbouwt.
Dat wil zeggen, als je die titels vervolgens niet waar kan maken. Kies een titel die past bij de content die je deelt. Dus wil je de aandacht trekken met opvallende titels? Zorg er dan voor dat de content vernieuwend, verfrissend en inspirerend is. Of pas de titel aan op de inhoud die je deelt, om lezers niet teleur te stellen.
Het einde van een ervaring
Van ervaringen onthoudt het brein twee dingen:
- Het hoogtepunt (of dieptepunt)
- Het einde
Gebruik je clickbait om de aandacht te trekken? Dan is de opwinding die dat genereert bij je lezer het hoogtepunt. De teleurstelling tijdens het lezen van je artikel is vervolgens het einde. Het brein combineert die twee, en heeft daardoor een matige ervaring.
Gebruik liever een titel die aansluit bij de content. En inspireer, verras of verfris. Dan gebruik je een goede titel en eindig je met content die bijdraagt aan de ervaring, en dus de herinnering bij jouw bezoeker. Zo bouw je aan een sterk merk.