Patrick Wessels 06 november 2023

Psychologisch overtuigende teksten: beloof dat je het straks uitlegt

Met een simpele truc houd je de aandacht van jouw lezer veel beter vast. Ik leg je zo uit hoe dat werkt. Door daar nu alvast naar te verwijzen motiveer ik je namelijk om door te blijven lezen. Je wil weten wat die truc is, waardoor je dit intro en de volgende inleidende alinea voor lief neemt.

Het brein houdt niet van onafgemaakte…

Geintje, het brein houdt niet van onafgemaakte situaties. Dus beloof je een conclusie? Bijvoorbeeld door te stellen dat je de aandacht van jouw lezer beter vasthoudt met een simpele truc? Dan ervaart het brein de behoefte om te weten te komen hoe dat werkt. Het maakt nieuwsgierig. Die nieuwsgierigheid motiveert om door te lezen. Zodat je het kunt ‘afsluiten’.

Een ‘need for closure’

Het is de psychologische ‘need for closure’, zoals aangetoond door wetenschappers Krugalinski en Webster. Zij stelden vast dat het brein behoefte heeft aan antwoorden, om verder te gaan met de volgende taak.

Het werkt zoals een cliffhanger in een spannende serie. Als je weet dát er iets gaat gebeuren, wil je ook weten wát er dan precies gebeurt. Pas dan kun je het ‘afsluiten’, en door met het volgende.

Gebruik het in psychologisch overtuigende teksten

Dus wil je jouw lezers motiveren om door te lezen? Dat werkt heel eenvoudig:

  1. Doe een belofte die nieuwsgierig maakt.
  2. Beschrijf hoe je daar later op terug zal komen.

Benieuwd hoe dat er in de praktijk uitziet?

  • Vorig jaar kreeg ik een hartaanval, die me bijna fataal werd. Maar daarover straks meer.
  • Eerder dit jaar verkocht ik al mijn bezittingen. Ik leg je zometeen uit waarom.
  • Met een simpele truc houd je de aandacht van jouw lezer veel beter vast. Ik leg je zo uit hoe dat werkt.

Inderdaad, dat was mijn intro. En dat je dit leest bewijst dat het werkt.

Deze techniek samen toepassen? Neem contact met me op.