Patrick Wessels 09 oktober 2023

Sterke SEO teksten: analyseer met Google Search Console

Analyseer jouw website en de sterke SEO teksten met Google Search Console. Het is de gratis tool van Google, waarmee je inzicht krijgt in de belangrijkste informatie voor SEO. Dat bespaart je dure tools, die je niet nodig hebt om te bekijken wat je echt wil weten.

Hoe je Google Search Console moet instellen?
Surf naar https://search.google.com/search-console/.

Voeg jouw website toe als ‘Property’ en volg de stappen. Je gebruikt een HTML-bestand, een HTML-tag, Google Analytics of Google Tag Manager om je account in te stellen en te bevestigen. Vraag je webbouwer naar hulp als je daar zelf niet uitkomt. 

Zoom in op de zoekresultaten

Om de resultaten van jouw SEO teksten te analyseren kies je in het menu aan de linkerzijde van je scherm voor ‘Zoekresultaten’, die je vindt onder ‘Prestaties’.

Tip: misschien vind je het bij jou gewoon bij ‘Prestaties’, als een van de eerste opties aan de linkerkant.

Zodra je die pagina opent toont Search Console het totaal aantal klikken en het totaal aantal vertoningen, standaard voor de afgelopen 3 maanden. Ook zie je de gemiddelde Click Trough Rate (CTR) en de gemiddelde positie van zoektermen in de Google-zoekresultaten.

Echt interessant zijn:

  • Zoekopdrachten
    Bekijk welke zoekopdrachten bezoekers gebruikten, voordat ze op jouw website kwamen. De lijst staat standaard gesorteerd op het aantal klikken. De zoekterm bovenaan de lijst werd dus het vaakst gebruikt, voordat iemand jouw website aanklikte in de zoekresultaten.
    Pro tip: vergelijk het aantal klikken met het aantal vertoningen. Valt het aantal klikken tegen ten opzichte van de vertoningen? Ga met die zoekterm aan de slag, omdat je er waarschijnlijk nog niet goed genoeg vindbaar op bent. Zoektermen die beperkt goed ranken krijgen wel de vertoningen, maar leveren niet de klikken op.
  • Pagina’s
    Bekijk welke pagina’s bezoekers bezoeken, nadat ze jouw website vonden tussen de Google-zoekresultaten. Deze lijst met pagina’s zijn het meest belangrijk voor jouw organische vindbaarheid.

Mis je een zoekterm of een pagina in de lijst, die je wel had verwacht? Dat is iets om mee aan de slag te gaan. De vindbaarheid voor die term is nog niet goed genoeg. Onderaan de pagina klik je door de resultaten, om zoektermen te vinden die niet tot de top behoren. 

Optimaliseer de belangrijkste pagina’s

Optimaliseer de pagina’s die het belangrijkst zijn voor jouw organische vindbaarheid. Zorg dat de inhoud klopt, vul ze aan met meer informatie, voeg een afbeelding, infographic of een video toe en verrijk de pagina op iedere andere manier die je kunt.

Klik de pagina zelf eens aan, en probeer contact op te nemen. Of doorloop de stappen die je bezoekers wil laten doorlopen. Controleer op die manier of de processen kloppen, dus of bezoekers niets vreemds tegenkomen. 

Tip: combineer Google Search Console met Google Analytics, zodat je op één plek de belangrijkste inzichten in SEO bijeenbrengt.