Psychologisch overtuigende teksten: geef je gebruiker een rol
Overtuig jouw doelgroep door de lezer een rol, functie of eigenschap toe te wijzen. Dat werkt veel effectiever dan wanneer je slechts beschrijft wat diegene graag of vaak doet.
Wetenschappers Walton en Banaji ontdekten het verschil al in 2004. Zij vroegen deelnemers naar de identiteit van een zekere Jennifer. De helft van de deelnemers kreeg het volgende te lezen:
- Jennifer drinkt veel koffie
- Jennifer brengt veel tijd thuis door
- Jennifer kijkt veel voetbal
De andere helft van de deelnemers kreeg het volgende te lezen:
- Jennifer is een koffiedrinker
- Jennifer is een huismus
- Jennifer is een voetbalfan
Welke groep schreef Jennifer de sterkste karaktereigenschappen toe, denk je?
Geef je lezer of de gebruiker een rol
Wat Jennifer ís, blijkt effectiever dan wat Jennifer dóet. Als je overtuigende copy wilt schrijven schrijf je de lezer of gebruiker het best een rol toe. Beschrijf een rol, functie of een eigenschap, waarmee je wijst op iemands identiteit.
Een populair voorbeeld hiervan zijn de fans van Justin Bieber (iemand?). De artiest en z’n management spreken van ‘Beliebers’. De fans zíjn daarmee Beliebers, in plaats van dat ze ‘graag naar de muziek van Justin Bieber luisteren’.
De rol van jouw lezer of gebruiker
Jij leest graag informatieve blogs, in dit geval over psychologisch overtuigende teksten. Toch is het effectiever als ik je aanspreek als ‘fan van informatieve blogs, over psychologisch overtuigende teksten’. En dat is best een mond vol, dus als ik je beschrijf als ‘onderzoekende copywriter’ maak ik waarschijnlijk nog meer kans om je te overtuigen.
Vertaal het gedrag van jouw lezer, gebruiker of de doelgroep in een zelfstandig naamwoord, dat beschrijft hoe iemands identiteit past bij het gedrag. Als je spreekt in termen van identiteit is dat overtuigender dan wanneer je slechts vertelt wat iemand (graag) doet.