Patrick Wessels 14 februari 2022

Psychologisch overtuigende teksten: maak de besparing tastbaar

Stel dat je overstapt naar een goedkopere zorgverzekering, en jaarlijks 200 euro bespaart. Dan is dat mooi meegenomen. Hoe overtuig je zoveel mogelijk consumenten dat dit ook voor hen een goed idee is?

Je kunt ze wijzen op hun besparing:

  • Stap over en bespaar 200 euro per jaar
  • Stap over en bespaar 15 procent per jaar

Het zijn de klassieke methoden, die voor veel bedrijven werken. Maar, het kan beter. Echt concreet en tastbaar is het namelijk niet. Wat levert die 15 procent aan besparing op? En wat kan jouw consument met die 200 euro doen?

Tastbare opportunity costs

Vijf wetenschappers beschreven al in 2009 hoe je die besparing meer tastbaar maakt.

Zij stellen letterlijk “[…]firms may better promote low-price products by cueing consumers to think about the leftover cash and possible attractive uses for it. For example, Volkswagen could emphasize the economy of purchasing their vehicle in terms of the new wardrobe of clothes one would then be able to afford[…]” 

Don’t make me think

Dus help je consumenten te besparen met een goedkoop product of een aanbieding? Maak het ze makkelijk om dat te visualiseren. Schrijf bijvoorbeeld:

  • Stap over en bespaar 200 euro om lekker van uit eten te gaan
  • Stap over en bespaar 200 euro om gratis mee te tanken

Bovendien kun je verder denken dan geld alleen. Misschien help je consumenten tijd te besparen, die ze met hun gezin kunnen doorbrengen. Bedenk je wat het oplevert, en maak dat zo concreet mogelijk. Dat voorkomt een vertaalslag in het hoofd van jouw klant, dus maakt de keuze makkelijker.