Psychologisch overtuigende teksten: maak het duidelijk met een metafoor
Stel dat bij een verzekeraar de ‘kwaliteit van de service tegenvalt’. Of dat je bij een andere verzekeraar van het ‘kastje naar de muur wordt gestuurd’. Wat roept de meeste aversie bij je op? Waarschijnlijk kijk je wel uit om je bij de tweede verzekeraar te verzekeren. En die eerste is ook niet je favoriet, maar ‘matige kwaliteit’ zegt veel minder dan een duidelijke metafoor.
‘Hoge kwaliteit, krachtig en betrouwbaar’
Termen zoals ‘hoge kwaliteit’, ‘krachtig’ en ‘betrouwbaar’ zeggen eigenlijk niets. Het zijn lege termen, die een lezer zelf zal moeten invullen met wat dat in de praktijk betekent. Het roept geen emotie op, en bevat daardoor slechts beperkte overtuigingskracht.
Veel sterker is het om gebruik te maken van metaforen. Dat helpt de situatie te visualiseren. Consumenten creëren een helder beeld van wat er belangrijk is of waar het om gaat. Dat overtuigt om klant te worden, of om op te passen voor een reëel gevaar bijvoorbeeld.
Voorzie van metaforen om te visualiseren
Dus wil je een beveiligingscamera verkopen? Overtuig dan met de ‘waterdichte beveiliging’ in plaats van ‘camera’s van hoge kwaliteit’. En spreek van ‘aan de hand nemen’ in plaats van ‘goede support’.
Maak het ontastbare tastbaar door een metafoor toe te voegen aan het verhaal dat je wilt vertellen. Zorg voor een concreet mentaal beeld bij de lezer. Dat verhoogt de impact en overtuigingskracht van de boodschap die je brengt.
Overtuig met een mentaal beeld
Dus zou ik je moeten overtuigen om deze tips voor psychologisch overtuigende teksten te blijven lezen? Het zou je niet erg helpen als je leest dat deze tips je alles vertellen wat je wilt weten om betere teksten te schrijven. Maar zouden ze je helpen uit te groeien van een klein boompje tot een statige eik met brede kennis van zaken? Dan krijg je al een veel beter beeld van wat je kunt verwachten.