Patrick Wessels 12 september 2022

Psychologisch overtuigende teksten: noem ook de nadelen

Natuurlijk beschrijf je de voordelen van het product of de dienst die je wilt verkopen. Maar, wist je dat het psychologisch juist overtuigend werkt als je ook de nadelen noemt? Het voelt misschien verkeerd om negatieve informatie of reviews toe te laten, maar ze maken dat wat je er positief over vertelt juist veel overtuigender. 

Dat weten grote webshops zoals Coolblue. Daar vind je naast de voordelen van een Sonos Move speaker dus ook meteen een paar nadelen.  

Two-sided argument: psychologisch extra overtuigend

Door zowel de voordelen als de nadelen te benoemen gebruik je een two-sided argument. Onderzoek door wetenschappers Rucker, Petty en Brinol wijst uit dat dit overtuigender is dan wanneer je alleen de zonnige zijde belicht.

Lezers gaan er vanuit dat het een meer rationele opsomming van voors en tegens is. En dat je zorgvuldig hebt nagedacht over of het inderdaad zo’n goed product is. Die ogenschijnlijke afweging creëert extra vertrouwen.

Bovendien profiteer je van het Spotlight-effect. Door één of twee nadelen te noemen gaat de lezer er onbewust vanuit dat dit alle nadelen zijn. Of dat het in ieder geval de belangrijkste zijn, dus dat het niet nodig is om meer onderzoek te doen.  

Geef de nadelen een positieve draai

Om jouw presentatie extra overtuigend te maken geef je de nadelen het liefst een positieve draai. Als tekstschrijver leg ik klanten bijvoorbeeld uit dat ik grafisch waardeloos ben, en dat ook social media-teksten totaal niet m’n sterkste punt zijn.

Vervolgens vertel ik ze dat ik wel sterk ben als SEO tekstschrijver. En dat ik sterke informatieve content schrijf. Dat komt extra overtuigend over, omdat ik aangeef wat ik niet kan, en daarmee indirect aangeef hoe ik me in andere teksten heb gespecialiseerd.