Patrick Wessels 19 juli 2021

Psychologisch overtuigende teksten: optimaliseer de Type Token Ratio (TTR)

Je wilt jouw lezer overtuigen: dat lukt het best met veel variatie in woordgebruik. Dit blijkt uit onderzoek door Lawrence Hosman (PDF). 

Hij benadrukt het belang van de Type Token Ratio (TTR). Het is de verhouding tussen het aantal verschillende woorden en het totale aantal woorden. 

Wat is de Type Token Ratio (TTR)?

De Type Token Ratio bereken je met een eenvoudige formule: 

Hosman zegt er het volgende over: “A low TTR means that a speaker’s vocabulary is relatively redundant, while a high TTR means that it is relatively diverse.”

Vrij vertaald betekent dit dat een lage TTR wat hem betreft wijst op een herhalend vocabulaire van de schrijver of spreker. Een hoge TTR toont veel meer diversiteit en dus welbespraaktheid.

Diverser, maar niet moeilijker

Een hogere TTR in teksten maakt ze voor de lezer interessanter. Lezers beoordelen schrijvers en sprekers met een hogere TTR als interessanter, en daarom overtuigender.

Dat betekent aan de andere kant niet dat teksten complexer moeten worden. Sterker nog, voorkom jargon en andere lastige woorden. Gebruik eenvoudige woorden, bijvoorbeeld op B1-niveau. Kies verschillende woorden voor meer variatie, zonder dat je de lastige alternatieven voor makkelijke termen kiest.

Tip: vind andere woorden voor diegene die je vaak gebruikt. Een tool als Synoniemen.net kan je daar goed bij helpen.