Patrick Wessels 05 juli 2021

Krachtige Copywriting: zorg dat ze de volgende zin lezen

Wat is het belangrijkste doel van een regel tekst? Simpel, dat je ook de volgende zin leest.

Als de lezer afhaakt maakt het namelijk niet meer uit wat je daarna zegt. Je zal de lezer er niet mee bereiken. En je doelstelling dus onmogelijk halen.

Pas als je de lezer succesvol verleidt om door te lezen kun je argumenten noemen, voordelen opsommen of informatie verstrekken. Dus schrijf je toe naar een call to action? Je kan daarmee pas succes hebben als je erin slaagt om met iedere zin te verleiden om ook de volgende te lezen. 

Copywriting is niet hetzelfde als tekstschrijven

Ik ben zowel tekstschrijver als copywriter. En dat is niet dubbelop, omdat het helemaal niet hetzelfde is. Sterke copy kost veel meer tijd dan een lange tekst voor bijvoorbeeld SEO. Ook dit blogartikel schrijf ik sneller dan een paar zinnen om te prikkelen op een homepage.

Om iedere zin verleidelijk te maken moet ieder woord kloppen. Dat vraagt om schrijven, nalezen, schrappen, opnieuw schrijven en optimaliseren. Ik zoek woorden waarvan ik weet dat ze werken. En woorden die bijvoorbeeld allemaal met een ‘w’ beginnen. Zoals het voorbeeld twee zinnen hiervoor, zodat de copy lekkerder leest (met twee keer een ‘l’, in plaats van in een alternatief zoals ‘soepeler leest’). 

Controleer jouw copy

Je hoeft geen woordkunstenaar te zijn om een sterk stuk copy te creëren. Wel zal je bij iedere tekst, iedere paragraaf en iedere zin moeten controleren of het niet nóg beter kan. Brengen de woorden optimaal over wat je wilt zeggen? Kun je een manier verzinnen om het met nóg meer overtuigingskracht te zeggen?

Zorg ervoor dat jouw lezer na iedere zin nieuwsgierig is naar de volgende. En controleer dat als het even kan. Dus laat het bijvoorbeeld iemand anders lezen. En vraag waar de aandacht verslapte. 

Of beter nog, ga erbij zitten als je het minimaal drie anderen laat lezen. Merk op hoe ver ze komen en na welke zin ze je voor het eerst aangeven wat ze ervan vinden of een vraag stellen. Dát is het punt waar de aandacht verslapt. Dus waar het je niet is gelukt om nieuwsgierig te maken naar de volgende zin. 

Handig: stel een retorische vraag

Je kunt het jezelf wat makkelijker maken met bijvoorbeeld retorische vragen. Want, zou je ook niet willen weten hoe je de aandacht beter vasthoudt? Zo’n retorische vraag als in de zin hiervoor is dan goed geschikt. Je stelt een vraag, zonder dat je daar daadwerkelijk een antwoord op wilt. Het vraagteken maakt nieuwsgierig, waardoor jouw lezer in ieder geval weer een zin verder is.

En ben je helemaal hier aangekomen? Leuk dat m’n tekst je bevalt. En als je daar ook zelf naar op zoek bent, neem dan contact met me op. Ik hoor graag van je.